Page 85 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 85

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 55-102                           85


               njezini vodeći predstavnici bili ujedno i aktivni sudionici rata (na strani NOP-
               a)”  Pravo na sjećanje je legitimno pravo upućuje Šerbo Rastoder (2021: 45-46).
                  74
                   Na Trećem zasjedanju AVNOJ-a, prvog dana rada, 7. augusta 1945. odobrena
               je Rezolucija o rješavanju pitanja položaja Sandžaka i Kosova i Metohije, čime
               je Sandžak nestao kao regionalno-politička jedinica. ASNOS, CASNO i AVNOJ
               su  samo  sankcionirali  odluku  donesenu  u  Novom  Pazaru  koja  je  značila  kraj
               sandžačkog političkog subjektiviteta. Sandžak je sa svojim institucijama pravno-
               politički  prestao  da  postoji:  „ostao  je  samo  tradicionalni  naziv  ovog  područja
               isključivo u geografskom smislu”  (Petrović: 109). Aleksandar Ranković, jedan od
                                            75
               vodećih državnih i partijskih funkcionera, povodom podjele Sandžaka je isticao
               da je to najbolji dokaz da KPJ nema nikakvu namjeru da dijeli i cijepa Srbiju
               (Bujošević 1990). Moša Pijade je, promovirajući principe federalnog ustrojstva
               Jugoslavije  1947.  ukazao  na  značaj  akata,  koji  su,  između  ostalog  „likvidirali
               Novopazarski Sandžak kao tursku administrativnu jedinicu”  (Pijade 1948: 194).
                                                                     76
               Krajem  rata  navodilo  se  da  je  Sandžak  u  predratnim  režimima  zapostavljan,
               da je bio – „jugoslovenski Sibir”. Slična politika je i dalje nastavljena (Petrović
               2006: 164). On je „zbog svog geografskog položaja ostao po strani od glavnih
               komunikacija,  privreda  nerazvijena,  socijalno  stanje  opterećeno  nasleđem
               prošlosti” (Petrović 2006: 36). Ukidanje ZAVNOS-a i neformiranje sandžačke
               federalne jedinice „nepovoljno su se odrazili na razvijanje regionalnog i etničkog
               identiteta muslimanske populacije Sandžaka”  (Botić: 172). Historijska istina je,
                                                       77


               74   Neposredna  potvrda  ovog  stava  jeste,  prema  njegovom  sudu,  „činjenica  da  je
               najozbiljnija studija o ZAVNOS-u koja obuhvaća i povijesnu analizu rada toga tijela i
               donosi do tada neobjavljene dokumente o njegovu radu objavljena tek 1992, odnosno
               nakon sloma socijalističke Jugoslavije”, misleći na knjigu Zorana Lakića, Partizanska
               autonomija  Sandžaka  1943-1945:  (ZAVNO  Sandžaka  –  dokumenta),  objavljenu  1992.
               godine  –  vidi:  V.  Šumanović,  Zemaljsko  antifašističko  vijeće  narodnoga  oslobođenja
               Sandžaka – glavne značajke, 271. Lakić u njoj navodi (str. 80) da je „evidentan nedostatak
               dokumentacije, čak i one primarne, koja bi bila dragocjena, a možda i neophodna pomoć”,
               za  otklanjanje  svih  dilema  vezanih  za  položaj  Sandžaka  u  ratu  1941-1945.  godine,  i
               „posebno njegovu autonomiju”.
               75   Ovaj  autor  piše  da  se  tek  nakon  podjele  Sandžaka  „srpski  živalj  pljevaljskog  i
               bjelopoljskog sreza… inkorporira u crnogorsku naciju”.
               76   Na Trećem zasjedanju AVNOJ-a 1945. on je naglasio da je priključenjem Kosova i
               Metohije,  te  Vojvodine  federalnoj  Srbiji  u  „glavnim  crtama”  završeno  izgrađivanje
               Jugoslavije na principima koje je postavilo Drugo zasjedanje AVNOJ-a.
               77   Vladimir  Šumanović  konstatira  da  su  odlukom  o  podjeli  Sandžaka  „muslimani  sa
               sandžačkog područja podijeljeni između dvije republike, što se moglo smatrati oblikom
               njihova političkog kažnjavanja, pri sagledavanju te činjenice treba imati u vidu okolnost
               da oni tada nisu imali status nacije, odnosno nisu bili Muslimani (s velikim slovom „m”).
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90