Page 88 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 88

88                  Safet Bandžović, Sandžak i konstituisanje avnojske Jugoslavije...


               istovjetan način, nabrajanjem srezova ili drugih jedinica u svom sastavu označila
               svoju teritoriju i granice (Zečević: 178-179; Šuković 2002: 182).
                   Vezivno  tkivo  obnovljene  jugoslavenske  države  bilo  je  političko:  partija  i
               armija. Nova vlast, uz „znatna krivudanja”, nije uspjela nakon 1945. riješiti u
               potpunosti  nacionalno  pitanje  u  Jugoslaviji,  ali  je  preuređenjem  zemlje  na
               federativnoj  osnovi,  omogućila  prihvatljivija  i  prosperitetnija  rješenja  za  taj
               multietnički prostor. Njeno funkcioniranje bilo je ideološki ograničeno, uvjetovano
               vlašću  KPJ,  organizirane  na  principu  „demokratskog  centralizma”.   Poratni,
                                                                             83
               prvobitno konspirativni rad KPJ imao je posljedica i na rad organa vlasti. Iz prvih
               godina nakon rata nema cjelovitih dokumenata o radu najviših partijskih i državnih
               organa, izuzev donekle Skupštine. Brojni dokumenti i zapisnici ne postoje ili su
               šifrirani, skraćeni, znani i razumljivi samo onima koji su u njima učestvovali
               (Zečević i Lekić 1991: 19-21). „Druga Jugoslavija je za istoriografiju nepoznata
               zemlja” zaključio je 1994. Branko Petranović (Petranović: 78-79). Uspostavljena
               na  federativnim  principima,  svoj  život  je  započela  kao  strogo  centralizirana
               država.  Monistička  priroda  komunističke  doktrine  činila  je  jugoslavenski
               federalizam, u znatnoj mjeri, fiktivnim (Petranović 1988: 225; Perović 2003: 10;
               Rudolf i Čobanov 2009: 304). Kakva će biti „srpska”, „hrvatska”, „slovenačka”,
               „makedonska”, „crnogorska” i „bosanskohercegovačka” politika određivao je, u
               prve dvije decenije nakon rata – vremenu „centralističkog federalizma”, državno-
               partijski vrh Jugoslavije, a ne politička rukovodstva tih republika (Bilandžić: 53).
               Marksističko-lenjinistička tradicija je, po prirodi, nepovjerljiva prema federalizmu,
               zato što je on uključivao odvajanje vlasti, za razliku od komunističke doktrine koja
               je  naglašavala  jedinstvo  vlasti  pod  rukovodstvom  komunističke  partije  (Binns
               1990: 47). Osvojivši vlast u ratu, komunisti su, bar što se tiče ratne generacije,
               težili da se međunacionalni sporovi i sukobi više ne ponove  (Perović 2000: 65).
                                                                    84


               Lekić prosuđuje da su granice federalnih jedinica „na nelegalan način utvrđene u uskom
               krugu najvećih partijskih i državnih rukovodilaca uz presudan uticaj Josipa Broza, koji,
               kada se radilo o rešavanju važnijih partijskih i državnih pitanja nikada to nije prepuštao
               drugima ili mimo svoje kontrole i uticaja” – vidi: B. Lekić, Administrativne granice u
               Jugoslaviji posle Drugog svetskog rata, Istorija 20. veka, br. 1-2, Beograd 1992, 146.
               83   „Prvo dosledno federalno uređenje Jugoslavija je, što je paradoksalno, dobila u trenutku
               u kome je bila najunitarističkija u celokupnoj svojoj istoriji. To nije bio unitarizam neke
               nacije, nego partije” – prema: Z. Đinđić, Jugoslavija kao nedovršena država, Beograd
               2010, 30.
               84   Raspad jugoslavenske države početkom posljednje decenije XX stoljeća aktuelizirao
               je dugi niz pitanja o razlozima njenog nastanka, javnim i prikrivenim motivima njenih
               pobornika, „opravdanosti i neopravdanosti postojanja, dobicima i gubicima naroda koji
               su je činili, odgovornosti i neodgovornosti političkih i umetničkih elita”. Pred naučnicima
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93