Page 81 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 81

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 55-102                           81


               Teritorijalna organizacija KPJ reproducirala se i u državnoj sferi, „bez verifikacije
               merila u široj javnosti”.
                   Na  martovskoj  skupštini  ZAVNOS-a,  na  traženje  političkog  vrha  države,
               donijeta je odluka o raspuštanju ovog organa vlasti i podjeli Sandžaka između
               federalnih  jedinica  Srbije  i  Crne  Gore.   Konstatirano  je  i  da  na  skupštini
                                                    64
               ZAVNOS-a 1943. u Pljevljima „niti docnije, nije postavljen zahtjev za poseban
               položaj Sandžaka u budućoj državi”  (Petranović i Zečević 1985: 620-621). U
                                                65
               dopisu  o  svom  raspuštanju  ZAVNOS  je  zamolio  Predsjedništvo  AVNOJ-a,
               Crnogorsku  antifašističku  skupštinu  narodnog  oslobođenja  (CASNO)  i
               Antifašističku skupštinu narodnog oslobođenja Srbije (ASNOS) da ovu „odluku
               privedu  u  djelo”   (Glišić:  175).  Sreten  Vukosavljević,  predsjednik  Izvršnog
                               66

               bratstva naroda Srbije, Vojvodine i Kosova i Metohije”. U kongresnoj rezoluciji navedeno
               je da su partijske organizacije KPJ Vojvodine, Srbije i Kosova i Metohije postale sastavni
               dio KP Srbije. Od osam sreskih komiteta KPJ u Sandžaku šest je pripalo Srbiji a dva
               Crnoj Gori – vidi: V. Đorđević, Organizacioni razvoj Komunističke partije Srbije 1945-
               1948, Tokovi revolucije, br. 14-15, Beograd 1981, 242-244.
               64   Upor.  D.  Dimitrijević,  Državne  granice  nakon  sukcesije  SFR  Jugoslavije,  163;
               Okrugli  sto:  Jugoslovenski federalizam. Ideje i stvarnost,  diskusija  Z.  Lakića,  69;  B.
               Petranović-M. Zečević, Agonija dve Jugoslavije, 78. Bilo je kazano i da u Sandžaku živi
               samo jedan narod: Srbi – pravoslavci i muslimani. Na Muslimane u Sandžaku, piše Branko
               Petranović, u Srbiji se nakon rata gledalo kao na grupu bez svojstva naroda, nacije, koja je
               načinom života, historijskim uslovima u kojima se razvijala, mentalitetom, psihologijom,
               religijom, činila specifičnu etničku grupu, a da se narod „ne može inaugurisati aktom ili
               dekretom” – vidi: B. Petranović, Jugoslovensko iskustvo srpske nacionalne integracije,
               Beograd 1993, 114; Sandžak: područje kontrolisanih tenzija, Beograd 2021, 9.
               65   Branko Petranović smatra realnom pretpostavku koja govori u prilog „konstituisanja
               Sandžaka  kao  autonomne  jedinice,  samostalne,  vezane  za  AVNOJ,  ili  za  federalnu
               jedinicu Srbiju ili Crnu Goru. Na to je mogla upućivati etnička i konfesionalna struktura
               stanovništva, sastavljena od Srba i Muslimana, koji nisu predstavljali nacionalitet, ali
               su nesumnjivo bili posebnost na bazi verskog razlikovanja, o kojoj se vodilo računa u
               ratu, naročito u proglasima. Kao da je na takvo rešenje upućivala bosansko-hercegovačka
               struktura  stanovništva,  ali  na  nižem  autonomnom  nivou  za  Sandžak”  –  prema:  B.
               Petranović, Srbija u Drugom svetskom ratu 1939-1945, 567-568.
               66   Odluka o podjeli Sandžaka značila je, prema Janku Pleterskom, da su inicijative koje
               su u jesen 1943. dovele do osnivanja ZAVNOS-a i „koje su tada u Sandžaku bile primljene
               sa  zadovoljstvom,  imale  kratkoročni  karakter.  U  vreme  postojanja  vlastitog  ZAVNO
               Sandžak je razvio veliku delatnost i dao značajan doprinos jugoslovenskom nacionalnom
               oslobodilačkom pokretu u celini… Prema mišljenju Predsedništva AVNOJ-a autonomija
               Sandžaka značila bi suvišno i neracionalno drobljenje srpske i crnogorske celine, kao i
               Jugoslavije uopšte, a muslimansko stanovništvo može da ima jednaka prava kako u Crnoj
               Gori tako i u Srbiji” – vidi: J. Pleterski, Nacije-Jugoslavija-revolucija, 509-510. Venceslav
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86