Page 83 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 83

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 55-102                           83


               koje su se urotile protiv autonomije Sandžaka”  (Hasanagić: 77; Memić 1996:
                                                          69
               332). Sve se, pak, rješavalo u najužem vrhu KPJ. Sandžak se, prema primarnim
               partijskim stavovima, nije mogao formirati kao autonomna jedinica, jer bi to bilo
               „previše” za Srbiju, u čijoj strukturi su se već naslućivali Kosovo (Kosovsko-
               metohijska oblast) i Vojvodina, kao dvije autonomne jedinice (Nikolić: 420). U
               usvojenoj rezoluciji je zapisano povodom podjele Sandžaka da se muslimanski
               dio stanovništva „neće osetiti rastrgan jer će imati sve mogućnosti održanja
               svoje vjerske i kulturne zajednice” (Purivatra 1972: 94-95). Raspuštene su i sve
               druge oblasne institucije (Narodnooslobodilački front Sandžaka, Antifašistički
               front žena Sandžaka i dr.) (Rahić: 35). U dvobroju Glasa Sandžaka (mart-april
               1945.) Mišo Pavićević, glavni urednik, ustvrđuje: „Završena je predistorija i
               sada počinje istorija Sandžaka” (Veruović 1979). Vlast je obećavala da Sandžak
               neće više biti „kraj sa malo škola, a mnogo žandarmerije, malo bolnica a mnogo
               bolesnika, malo puteva, a mnogo putara”. Na zasjedanju ASNO Srbije, održanom
               7-9. aprila 1945. potvrđena je odluka o pripajanju većeg dijela Sandžaka Srbiji.
               Skupština je odluku „narodnih predstavnika Sandžaka” ocijenila „pravilnom” i u
               skladu sa željama „čitavog stanovništva te oblasti” (Nikolić: 421). Novopazarski
               okrug inkorporiran u okvir Srbije bio je administrativno-teritorijalna jedinica,
               poput  drugih  okruga,  koja  je  potrajala  dok  sistem  okruga  nije  ukinut
                                                                                     70

               69   „Politički predstavnici muslimana” smatrali su, navodi Kosta Nikolić, da je „ovom
               odlukom  izneverena  platforma  narodnooslobodilačke  borbe  u  nacionalnoj  politici.
               Posebno su bili nezadovoljni objašnjenjem da bi dalje postojanje Sandžaka predstavljalo
               „izlišno i neracionalno drobljenje srpske i crnogorske celine i Jugoslaviju uopšte”, kao
               i time što se ukida naziv „musliman” u nacionalnom smislu (za muslimane je rečeno
               da  se  mogu  izjašnjavati  kao  Srbi,  Hrvati  ili  Crnogorci).  To  je  ocenjeno  kao  vraćanje
               na  „hegemonističku  politiku  nacionalnih  buržoazija”  –  prema:  K.  Nikolić,  Mit  o
               partizanskom jugoslovenstvu, 420.
               70   Hilmija Hasanagić govori na ovom zasjedanju ASNO Srbije, gdje učestvuje s delegatima
               iz sandžačkih srezova koji su pripali Srbiji: „Neki reakcionari kada je narod odlučio da se
               najveći deo Sandžaka priključi Srbiji, preplašili su se za sudbinu muslimana, bojeći se da
               muslimani u novoj Srbiji otcepljeni od svoje glavnine neće imati ona prava koja bi imali
               da su skupa. Da se upitamo koji su ti koji liju krokodilske suze nad sudbinom Muslimana
               u Sandžaku? To su oni isti koljači, koji su pod četničkom kokardom i pod parolom „Za
               kralja  i  otadžbinu”  klali  po  desetine  hiljada  muslimanskih  žrtava  po  Sandžaku...  Mi
               znamo da su interesi Sandžaka uključeni u interese federativne Jugoslavije i od uspeha,
               od sreće nove federativne Jugoslavije, zavisi i sreća našeg Sandžaka. Ako ne bude dobro
               čitavoj zemlji, neće biti dobro ni nama Sandžaklijama bez obzira uz koga bili i s kim
               išli. Zbog toga je narod jednodušno odlučio da pristupi Srbiji. Nema više bojazni da
               će se ponoviti velikosrpski šovinizam. Mi pristupamo velikoj demokratskoj federalnoj
               Srbiji,  Titovoj  Srbiji,  u  kojoj  je  isključeno  svako  nacionalno  ugnjetavanje”  –  vidi:  H.
               Hasanagić,  Posle  četrdeset  godina,  83.  Hasanagić  1991.  navodi:  „Mi  bivši  članovi,
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88