Page 69 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 69

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 55-102                           69


               Srbije,  Hrvatske,  Slovenije,  Makedonije,  Crne  Gore,  Bosne  i  Hercegovine”
                                                                                     30
               (Ribar 1963: 131-132). Istup Filipovića, koji je inicirao kompromisni prijedlog
               Ribara, upućuje na činjenicu da sva „sporna pitanja” nisu bila razriješena ni u
               prethodnom razgovoru bosanskohercegovačkih predstavnika s Titom. Čolaković
               je  docnije  tumačio  da  su  predložene  odluke  bile  „tako  jasne  i  proste,  svima
               razumljive i prirodne da je svaka diskusija bila izlišna” (Čolaković: 118).
                   U odluci s Drugog zasjedanja AVNOJ-a navodi se „[da] bi se ostvario princip
               suverenosti naroda Jugoslavije, da bi Jugoslavija predstavljala istinsku domovinu
               svih svojih naroda, da nikada više ne bi postala domenom bilo koje hegemonističke
               klike,  Jugoslavija  se  izgrađuje  i  izgradiće  se  na  federativnom  principu,  koji
               će  obezbediti  punu  ravnopravnost  Srba,  Hrvata,  Slovenaca,  Makedonaca  i
               Crnogoraca, odnosno naroda Srbije, Hrvatske, Slovenije, Makedonije, Crne Gore
               i Bosne i Hercegovine”  (Petrović 1988: 187). Muslimani (Bošnjaci) nisu tretirani
                                   31
               kao zasebna nacionalna zajednica, već kao potencijalni Srbi ili Hrvati (Ćemerlić
               1968: 339). U političkoj praksi posebnost je Muslimana, zapaža Dušan Bilandžić,
               „izricana  nekako  poluglasno.  KPJ  je  na  određen  način  negirao  nacionalnu
               posebnost  Muslimana,  ali  to  nikad  nije  rekao  u  svom  dokumentu,  nego  su  to
               rekli neki partijski vođe”  (Bilandžić: 44). Edvard Kardelj je 1938. pisao kako
                                      32



               30   Ribar je docnije kazivao kako je „Sulejman Filipović kao predstavnik Muslimana iz
               Bosne” pitao da li bi se pri redigiranju odluka koje će biti predložene na zasjedanju mogli
               uvrstiti, pored ostalih naroda u Jugoslaviji, i „Jugoslaveni-muslimani, naročito u BiH kao
               ravnopravni”. Potom je na Ribarev prijedlog usvojen dodatak o „narodima Srbije, Hrvatske,
               Slovenije, Makedonije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine”; opšir. O „nacionaliziranju”
               Muslimana:  101  godina  afirmiranja  i  negiranja  nacionalnog  identiteta  Muslimana,
               prired. A. Isaković, Zagreb 1990, 283. Ribar je dalje ukazivao i da je Filipović tražio da
               bude spomenuta BiH kao ravnopravna jedinica: „Na to sam predložio da... pomenemo
               Bosnu i Hercegovinu i narode Hrvatske, Slovenije, Makedonije, Crne Gore, Srbije, Bosne
               i Hercegovine... razume se, teško nam je bilo, jer je trebalo istaknuti i muslimane, koji su
               Jugosloveni, ali nisu nacionalno opredeljeni” - cit. prema: I. Ribar, Poslednje viđenje s
               Lolom, u: Tako je rođena nova Jugoslavija, IV, Jajce 1971, 18.
               31   AVNOJ  je,  navodi  Branko  Petranović,  „podvukao  punu  ravnopravnost  naroda
               jugoslovenske  federacije,  tada  Srba,  Hrvata,  Slovenaca,  Makedonaca  i  Crnogoraca,
               kao što se vidi iz simbolike predloženog grba od pet buktinja, što znači da još nema
               Muslimana, iako se oni pominju u dokumentaciji AVNOJ-a, to jest u proglasu AVNOJ-a
               narodima  Jugoslavije”  –  vidi:  B.  Petranović,  Istorija Jugoslavije: 1918-1988.,  knj.  2,
               Narodnooslobodilački rat i revolucija: 1941-1945, Beograd 1988, 288-290.
               32   Edvard Kardelj je 1938. pisao kako Muslimani nisu nacija „mada se - individualno
               uzevši - ne osjećaju ni Srbima, ni Hrvatima i mada, s obzirom na to, svakako sačinjavaju
               posebnu  etničku  grupu”  –  vidi:  E.  Kardelj,  Razvoj  slovenačkog  nacionalnog  pitanja,
               Beograd 1960, 104. Atif Purivatra zapaža da „u shvatanjima čelnih ljudi (otpori stvaranju
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74