Page 61 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 61

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 55-102                           61


               komitetu KPJ za Sandžak skreće pažnju da „boreći se na pridobijanju muslimana
               za  oslobodilačku  borbu  protiv  okupatora  i  njegovih  agenata,  naše  partijske
               organizacije ni u kom slučaju ne smeju dozvoliti da oslabe svoju povezanost sa
               srpskim masama”  (Ćuković 1964: 41). Historijske, regionalne i etnokonfesionalne
                               10
               specifičnosti Sandžaka kao teritorijalno-političke jedinice s heterogenom etničkom
               i vjerskom strukturom stanovništva, uslovile su njegov poseban položaj i status
               tokom rata, kao i u procesu ustroja federativne Jugoslavije  (Bešlin). Uobličavanje
                                                                  11
               Sandžaka  kao  jedinstvene  političke,  vojne  i  ekonomske  oblasti  dobija  poseban
               naglasak  stvaranjem  ZAVNOS-a  (Petranović  i  Zečević  1987:  766-767;  Ćuković
               1981: 149-150).
                   U  jesen  1943.  u  Sandžaku  je  oslobođena  znatna  teritorija.  Do  oktobra
               oslobođeni su Pljevlja, Bijelo Polje, Nova Varoš, Priboj, kao i dio šireg područja
               ostala  tri  sreska  mjesta.  Na  inicijativu  Oblasnog  komiteta  KPJ  za  Sandžak
               osnovani su sreski organi vlasti u Prijepolju, Priboju i Novoj Varoši.  Obnovljen
                                                                            12

               čiji  je  komandant  bio  Vladimir  Knežević  Volođa  (1915-1942).  Time  se  regionalna
               politička institucionalizacija dopunjuje i vojnom – vidi: R. Šćekić, Neke osobenosti uslova
               i organizacije julskog ustanka 1941. u Sandžaku, Vojno delo, br. 3, Beograd 1982, 155;
               10   CK KPJ je ukazivao Oblasnom komitetu da je osnovni zadatak komunista da učine
               sve da se „Sandžak pretvori u čvrstu bazu oslobodilačke borbe, da dođe do istovremene
               mobilizacije i srpskih i muslimanskih masa, što će dovesti do pobede”, da „[p]artija u središtu
               svoje političke akcije mora postaviti parolu jedinstva Muslimana i Srba u Sandžaku”. U
               januaru 1942. Oblasni komitet izdaje proglas pod naslovom „Narodu Sandžaka, Srbima,
               Muslimanima  i  Crnogorcima”.  Borba  naroda  Sandžaka  karakteriše  se  od  početka  kao
               borba za slobodu i bratstvo – vidi: N. Popović, Neimar bratstva i jedinstva: životni put
               narodnog heroja Rifata Burdžovića Trša, Beograd-Gornji Milanovac 1977, 70-71.
               11   Teritorijalne  autonomije  iznikle  tokom  rata  i  revolucije  imale  su,  prema  Dušku
               Dimitrijeviću,  „dublje  političko  značenje  i  svrhu  obuzdavanja  nacionalne  hegemonije  i
               separatizma  pre  svega  na  nacionalno  nehomogenim  podučjima  Vojvodine,  Sandžaka  i
               Kosova i Metohije” – vidi: D. Dimitrijević, Državne granice nakon sukcesije SFR Jugoslavije,
               151. Slobodan D. Milošević, pak, naglašava da se ideja o cjelovitosti Sandžaka nije temeljila
               „na istorijskoj tradiciji naroda i geografskoj celini ovog kraja, a naročito ne na jezičkim i
               etničkim osobinama naroda Sandžaka” – vidi: Istorija 20. veka, br. 1-2, Beogad 1993, 247.
               12   O  Sandžaku  je  njegov  predstavnik  Mile  Peruničić  kazivao  na  Prvom  zasjedanju
               AVNOJ-a  u  Bihaću:  „Drugovi  i  drugarice,·većnici  Antifašističkog  veća  narodnog
               oslobođenja Jugoslavije, govorim u ime naroda Sandžaka, onog kraja koji su raniji režimi
               zapostavljali, držali narod u mraku i neznanju samo da bi ga lakše i više eksploatisali,
               govorim u ime naroda radnog, čestitog i rodoljubivog Sandžaka koji nije zaostao kad su
               se naši narodi na poziv Komunističke partije Jugoslavije digli u borbu protiv porobljivača,
               digao se i prihvatio ovu našu borbu bez rezerve… U Sandžaku žive Srbi i muslimani. To je
               oblast u kojoj je neprijatelj mogao da vlada samo kad je uspevao da raspiri mržnju između
               hrišćana  i  muslimana,  samo  ako  urodi  plodom  bačeno  seme  razdora.  Odnos  između
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66