Page 78 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 78

78                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


                     Novi Pazar je nakon njemačkog privremenog odlaska bio izložen napadima
               četnika. U odbrani grada pritekle su u pomoć i neke albanske grupe s Kosova.
                                                                                     158
               Jevreji  nisu  dirani,  odnosi  s  Bošnjacima  bili  su  dobri.   Početkom  decembra
                                                                 159
               Nijemci se vraćaju u Novi Pazar. Jevreji su se opet našli u strahu i neizvjesnosti.
                                                                                     160
               U januaru 1942. po njemačkom naređenju preostala jevrejska roba prenesena je
               u radnju braće Bahar i još jednu radnju. Iz njih je ona, tokom januara i februara
               rasprodata. Početkom marta njemačka komanda, shodno uputama iz Beograda oko
               rješavanja “jevrejskog pitanja” u okupiranoj Srbiji, organizirala je akciju hapšenja
               Jevreja u gradu. U njoj su učestvovali njemačka policija, vojnici i albanska žandar-
               merija. Hapšenje je započelo i završeno na dan Purima 3. marta (hebr. 14. adar),
               na najveseliji jevrejski praznik.  Tada se Jevreji tradicionalno prepuštaju zabavi,
                                           161
               jelu, piću i dobrom raspoloženju.  Uhapšeno je 217 Jevreja. Zatvoreni su u pro-
                                            162








               158   Opšir. Bandžović, S. (2021). Rat i humanost u historijskoj perspektivi: bošnjačka
               iskustva u Sandžaku 1941. Historijski pogledi. 6, 23–70.
               159    Mušović,  E.  Nešto  o  novopazarskim  Jevrejima  i  njihovoj  sudbini  u  Drugom
               svetskom ratu. Str. 153. “Albanski kolaboracionisti u Deževskom srezu nisu zvanično
               bili  na  otvorenim  pozicijama  antisemitizma. Antisemitski  istupi  lokalnog  stanovništva
               obe većinske konfesije, pravoslavaca i muslimana, nisu zabeleženi. Za vreme odsustva
               nemačkih trupa iz Novog Pazara od 2. oktobra do 7. decembra 1941. godine, ubijen je samo
               jedan Jevrejin (limar Sadik Konforti – prim. S. B.) i to od strane Albanaca radi pljačke.
               Građani obe konfesije su takođe nastavili da održavaju kontakte sa svojim komšijama
               Jevrejima dugo posle stupanja na snagu antisemitskih naredbi” – prema: Živković, M.
               Novi Pazar pod okupacijom i sudbina novopazarskih Jevreja. Str. 207.
               160   U decembru 1941. njemačke vlasti u Srbiji donijeli su uredbu kojom je, uz prijetnju
               smrtnom kaznom, zabranjeno skrivanje Jevreja ili njihovo primanje na konak, primanje
               novca od Jevreja, kao i njihovih vrijednosnih predmeta svih vrsta i namještaja na čuvanje. Svi
               ugovori o kupovini, zamjeni ili slični zaključeni s Jevrejima nakon 6. aprila 1941. podlijegali
               su obavezi prijavljivanja, kao i od njih primljeni novac, vrijednosni predmeti i namještaj –
               prema: Božović, B. Stradanje Jevreja u okupiranom Beogradu 1941–1944. Str. 302.
               161    Praznovanje  Purima  zasniva  se  na  starozavjetnoj  legendi  poznatoj  pod  nazivom
               Knjiga o Jestiri tj. Svitak o Esteri (Megilat Ester). Na Purim su strogo zabranjeni tuga
               i post – opšir. Blagojević, G. (2016). Purim: transformacija funkcije praznika u životu
               beogradske jevrejske zajednice. Glasnik Etnografskog instituta. 2, 345–350.
               162   Mentović, M. Način života i običaji novopazarskih Jevreja. Str. 177. Mento Mentović
               je uhapšen s đuvečom u rukama ispred njegove kuće. Zamolio je komšiju Halima Šaranina
               da uzme đuveč: “Spremili smo ga za praznik i moju porodicu. Nama to nije suđeno da ga
               pojedemo i praznik proslavimo kako nam vera nalaže. Uzmi ga ti i sa halalom pojedi sa
               svojom porodicom” – vidi: Ajbl, M. Tragična sudbina novopazarskih Jevreja. Str. 258–259.
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83