Page 77 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 77

Novopazarski zbornik, 45/2022, str. 45-94                            77


                     Bez obzira na neke pokušaje da se Novi Pazar pripoji tzv. Velikoj Albaniji,
               on je ostao u sastavu Srbije pod njemačkom upravom.  U julu mjesecu jevrejske
                                                              154
               radnje u gradu su zapečaćene, a ključevi dati njemačkoj komandi grada koja ih
               je docnije predala Opštini. Idućeg mjeseca je Ortskomanda, uz pomoć Opštine,
               komisijski popisala zatečenu robu. Nijemci su iz tih radnji uzimali odabranu robu.
               Krajem augusta opština je pozvala 20-ak Bošnjaka i predala im ključeve od tih
               radnji i oni su počeli da prodaju popisanu robu.  Novac od pazara predavan je
                                                          155
               opštini. Nijemci su u septembru ponovo zatvorili jevrejske radnje.
                     Zbog širenja ustanka u Srbiji Nijemci su bili prisiljeni da početkom oktobra
               napuste Novi Pazar. Jevreji su nakratko odahnuli. “Brigu” o njima Nijemci su po-
               vjerili opštinskim vlastima. Iako su i dalje nosili trake, mogli su slobodnije da žive.
               U Tutinu su do 1941. živjele dvije jevrejske porodice, doseljene iz Novog Pazara i
               bavile su se trgovinom. Italijani koji su, nakon aprilskog rata, zaposjeli Tutin, nisu
               ih dirali. Oni su nastavili trgovati. Donosili su robu iz Albanije u Tutin, odakle su
               je prevozili u Novi Pazar. Jedna porodica se ipak vratila u Novi Pazar.  Iz Sjenice,
                                                                           156
               gdje je prije rata živjelo 25 Jevreja (porodice Montiljo i Altarac), pak, nakon ita-
               lijanskog povlačenja u novembru 1941, kao i zbog ubistva Salamona Montilja u
               blizini grada, svi Jevreji, lokalni kao i oni pristigli iz Sarajeva, Skoplja, Beograda,
               pobjegli su u Prijepolje, a kasnije u Podgoricu, gdje su se, pod lažnim prezimeni-
               ma, predstavili kao izbjeglice iz Metohije.
                                                    157





               154   Nedićeva vlada 1942. u ovom gradu “finansira celokupan aparat uprave, žandarmerije
               i sudstva” – upor. Novi Pazar i okolina, 346; Mušović, E. Etnički procesi i etnička struktura
               stanovništva Novog Pazara. Str. 47; Živković, M. (2012). Aćif Hadžiahmetović Bljuta:
               prilozi za biografiju 1919–1941. Istorija 20. veka. 3, 86–87.
               155   Popisana roba je predata lokalnim “komesarima” – tutorima, kojih je bilo između 15–
               20, zaduženih za njenu prodaju. Veće radnje su imale i svoje povjerenike – prema: Radović,
               M. Hronika Novog Pazara u NOB-u. Str. 139-140; Ajbl, M. Tragična sudbina novopazarskih
               Jevreja. Str. 257; Mentović, M. - Ajbl, M. Jevreji Novog Pazara i okoline. Str. 81.
               156   Ova porodica Izrael je također stradala, zajedno sa ostalim novopazarskim jevrejskim
               porodicama, na Sajmištu 1942. godine. Druga porodica Rašele Bahar je ostala u Tutinu
               još neko vrijeme, odakle je docnije internirana u Bergen Belzen. Uspjela je preživjeti
               rat. Nakon rata tri njena člana otišla su u Izrael, a jedan u Albaniju – vidi. Mušović, E.
               (1985). Tutin i okolina. Beograd. Str. 92; Crnišanin, R. (2007). Kazivanja Hadži Jonuza
               Hamzagića. Novi Pazar. Str. 115.
               157   Osim 25 lokalnih, u Sjenici je bilo 47 Jevreja, a s Moša Levijem, sudijom Sreskog suda,
               48 ukupno. Dio Jevreja koji je došao u Podgoricu otkriven je u jesen 1943, pa su ih podgorički
               četnici pohvatali i predali Nijemcima. Oni su ih transportovali u logor u Albaniji, a potom u
               Beograd. Sa Sajmišta su krajem 1943. upućeni u nacističke logore smrti. U Sjenici nakon rata
               nije više bilo Jevreja. Oni su “postali deo istorije Sjenice i ona se ne može lišiti nje” – prema:
               Jovanović, R. Jevreji u Sjenici. Str. 162–164. To važi i za druga mjesta u kojima su oni živjeli.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82