Page 76 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 76

76                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


               Od sredine juna do sredine septembra Jevreji su u Novom Pazaru bili također radna
               snaga na fizičkim poslovima u gradu. Kopali su rovove oko kasarne, čistili su ulice i
               klozete u kasarni, kao i u svim ustanovama koje su držali Nijemci. Radna jedinica, od
               50-ak Jevreja, morala je izvršavati sve zadatke.  Svaki od njih imao je drvene cokule,
                                                      150
               bio je snabdjeven krampom ili ašovom. Morali su se svakodnevno javljati u komandu,
               gdje su dobijali zaduženja. Kada nisu radili, Jevreji su bili u svojim kućama.
                     Jevreji su bili poštovani u gradu, a i oni su uvažavali druge. Građani Novog
               Pazara  ponajmanje  su  željeli  njihovu  “golgotu”.   Sredinom  juna  1941.  Vera
                                                           151
               Stanimirović, učiteljica i ljevičarka, razgovarala je s Leonom Baharom, predsjed-
               nikom jevrejske opštine. Ponudila je pomoć da se mladi Jevreji sklone u Rožaje,
               u sigurniju italijansku okupacionu zonu. Leon je odgovorio da oni imaju upute iz
               Beograda da nigdje ne idu. Osmo Dervišnurović, komunista, krojački radnik, razgo-
               varao je s Montija Hickom, ukazujući da je sve spremno da on napusti grad. Hicko
               se zahvalio i rekao da ostaje s porodicom “i mojima u gradu i da se njima delim sud-
               binu”. Hivzo Zejnelagić, krojački radnik, i njegov brat Ramo, vodili su sličan razgo-
               vor s Montija Fikom zv. Monče, nudeći mu pomoć da ode iz grada, ali bez uspjeha.
               On je govorio: “Gde idu svi moji, idem i ja. Hvala vam što brinete o meni”. To je bio
               stav većine Jevreja koji su slušali samo savjete svoje opštine.  Izgledniji spas se,
                                                                     152
               piše Milutin Živković, “mogao pronaći u italijanskoj okupacionoj zoni, koja je po-
               činjala na samo nekoliko kilometara južno i zapadno od Novog Pazara. To su učinili
               njihovi sunarodnici iz Sjenice, a u manjoj meri i Jevreji iz Kosovske Mitrovice”. 153

               150   Mušović, E. Nešto o novopazarskim Jevrejima i njihovoj sudbini u Drugom svetskom ratu.
               Str. 152. Iljaz Ugljić govori da su mobilizirani Jevreji sjekli kukuruz na njivama oko kasarne.
               Nekoliko mlađih Jevreja, nakon povratka s radnih obaveza, “peklo je pečenjake i prodavalo ih
               građanima u Glavnoj ulici... Pre rata niko od Jevreja to nije radio. Sada ih je nevolja naterala da i
               to rade” – prema: Mentović, M., Ajbl, M. Jevreji Novog Pazara i okoline. Str. 117-118.
               151   Radović, M. Jevrejska opština u Novom Pazaru. Str. 176.
               152   Upor. Ćuković, M. (1964). Sandžak. Beograd. Str. 80; Radović, M. Jevrejska opština
               u Novom Pazaru. Str. 174–175; Ajbl, M. Tragična sudbina novopazarskih Jevreja. Str.
               258. Srbijom su se 1941. širile vijesti o “organizovanom prebacivanju” Jevreja u Poljsku,
               u radne logore u Trećem rajhu i o sličnim rješenjima koja su stavljala izgled spašavanja
               života, izbjegavanje fizičke likvidacije. To je imalo efekta, budilo je i održavalo nade
               Jevreja u očajnoj situaciji. Pothranjivanje takvih očekivanja u znatnoj mjeri doprinijelo je
               njihovom pasivnom držanju. To je i bio cilj njemačkih vlasti – vidi: Božović, B. (2012).
               Stradanje Jevreja u okupiranom Beogradu 1941–1944. Beograd. Str. 278.
               153    Živković,  M.  Novi  Pazar  pod  okupacijom  i  sudbina  novopazarskih  Jevreja.  Str.
               203;  Živković,  M.  (2018).  Između  “Velike  Albanije”  i  okupirane  Srbije:  Novi  Pazar,
               Tutin i Ibarski Kolašin (1941-1944). Leposavić. Str. 160–168. Za razliku od stava većine
               novopazarskih  Jevreja  da  treba  ostati  u  gradu,  razmišljanja  Jevreja  u  Raškoj  bila  su
               drugačija. Novopazarska porodica Isaka i Rene Papo, koja je živjela u Raškoj, sakrila se
               u selu Jelakce; porodica veterinara Josipa Franje sklonila se na planinu Goliju. Obje ove
               porodice su preživjele strahote Drugog svjetskog rata i holokausta – vidi: Terzić – Spahić,
               T. Jevrejsko nasleđe u Raškoj oblasti: jevrejsko groblje u Novom Pazaru, 245.
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81