Page 68 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 68

68                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


               bankarski činovnik... Kada sam u drugim mestima govorio o radu u toj opštini
               i gotovosti opštinara da doprinesu znatne žrtve za poboljšanje svešteničke i ve-
               roučiteljske službe, rečeno mi je da to dolazi otuda što Novi Pazar stoji više pod
               uticajem Bosne, gdje je u manjim opštinama veoma razvijena svest opštinara (npr.
               Visoko, Rogatica, Višegrad itd.), dok u ostalim južnosrbijanskim opštinama još
               vlada stari mentalitet nasleđen od turskog vakta”.  Pripreme za gradnje sinagoge
                                                          109
               i opštinskog doma su do kraja 1938. završeni. Zbog zaoštrene međunarodne situ-
               acije, gradnja je odložena za bolja vremena, koja za novopazarske Jevreje “nisu
               došla”.
                     110
                     Zazor prema Jevrejima, ograničavanje njihove slobode, u Jugoslaviji je vre-
               menom postajao i dio državne politike. To su obilježili i “specijalni zakoni”.
                                                                                     111
               Zakonske mjere protiv Jevreja donijete su u izmijenjenoj spoljnopolitičkoj situaciji
               kada je oslonac državne politike umjesto na Francusku usmjeren na Njemačku.  U
                                                                                   112
               Jugoslaviji započinje 1938. otpuštanje Jevreja iz njemačkih firmi. Uticaj Njemačke
               doveo je do uvođenja više diskriminatorskih mjera prema Jevrejima. U oktobru
               1940. donijete su uredbe o zabrani rada Jevreja u veletrgovini, zatim tzv. nume-
               rus clausus koji je značio svođenje broja studenata i učenika Jevreja u Jugoslaviji
               na procenat njihovog udjela u ukupnoj društvenoj strukturi (Uredba o upisu lica
               jevrejskog porekla za učenike Univerziteta, visokih škola u rangu univerziteta, vi-
               ših, srednjih, učiteljskih i drugih stručnih škola), kao i uredba koja se odnosila
               na zabranu obavljanja djelatnosti s predmetima ljudske ishrane (Uredba o mera-
               ma koje se odnose na Jevreje u pogledu obavljanja radnja s predmetima ljudske



               109   Svakodnevno bogosluženje dokazivalo je povezanost članstva. Jevrejsko groblje se
               nalazi, piše Levi, takoreći, u samom gradu. S jedne strane ograđeno je kamenom ogradom,
               a s drugih bodljikavom žicom: Grobova ima starih najmanje 200 godina, pa bi se mogao
               izvesti približni zaključak i o starosti Opštine. Levi konstatira da ova “opština nema tapije
               ni na jedno svoje imanje. Predočio sam im opasnosti kojima su izloženi ako stvari tako
               ostave i preporučio da to pitanje što pre regulišu” – prema: Lebl, Ž. O Jevrejima na Kosovu
               i Sandžaku. Str. 223–224.
               110   Radović, M. Jevrejska opština u Novom Pazaru. Str. 173.
               111   Milosavljević, O. (2010). Savremenici fašizma, 2. Jugoslavija u okruženju: 1933-
               1941.  Beograd.  Str.  140–141;  Milosavljević,  O.  (2013).  Holokaust  i  savremenost,  u:
               Holokaust u Jugoslaviji. Beograd. Str. 8; Koljanin, M. (2010). Odnos srpske Crkve prema
               Jevrejima  i  ‘jevrejskom  pitanju’  (1918–1941).  Srpska  teologija  u  dvadesetom  veku:
               istraživački problemi i rezultati. Knj. 7, 113–114.
               112   Od sredine 30-ih godina antisemitizam u Jugoslaviji je postao organizovaniji, sve
               prisutniji u štampi, posebno u listovima “Vreme”, “Balkan”, “Male novine”, “Buđenje”
               (Zrenjanin), “Dan Slobode” (Sombor), “Sloga” (Senta), kao i u nekim publikacijama i
               brošurama. Značajnu ulogu u širenju antisemitizma imao je Jugoslovenski narodni pokret
               “Zbor”,  koji  su  predvodili  Dimitrije  V.  Ljotić  i  Milorad  Mojić;  opšir.  Mitrović,  M.  –
               Timofejev, A. – Petaković, J. (2012). Holokaust u Srbiji: 1941-1944: (katalog izložbe 27.
               januar – 1. april 2012, Muzej istorije Jugoslavije). Beograd.
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73