Page 62 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 62

62                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


                     Agrarnom reformom u Sandžaku, zaključuje 1925. Milan Borisavljević, pri-
               vrednik iz Nove Varoši, upropašćen je “izuzetno stalež posednika zemalja zakoni-
               tih, to nema sa čim drugim nazvati okrom ‘teškom nepravdom’, u odnosu prema
               vlasnicima”, objašnjavajući dalje: “do ničega, pali su 90% posednika sa svojim
               porodicama. Od tih ljudi, koji je bolešljiv, ostareo i od svakodnevne oskudine izne-
               mogao, iznuren te nije kadar, ni za sebe a kamo li za svoje bližnje svojim radom da
               zaradi, idu kod svojih čifčija, domaćina i prema molbi i bogoradi, po neki čifčija
               udeli im kao prosjaku iz svog punog ambara ili salaša po malo žita, krompira ili
               čega drugog, i to: stoti ili hiljaditi deo od onih plodova, koji su rodili na zakonitom
               imanju istog posednika, sadašnjeg prosjaka”.  Zemlja je otkupljivana deset puta
                                                       87
               jeftinije od stvarne cijene. Renta koju je država obećavala kao nadoknadu za zemlju
               smanjivana je nekoliko puta.  Veći dio nekadašnjih bošnjačkih zemljoposjednika
                                        88
               je, da bi preživio, prodavao svoje zlato i druge dragocjenosti. Tu njihovu imovinu
               mahom kupuju jevrejski trgovci, od kojih se isticao Samuel Konforti Sumbuliko
               (1857, Sarajevo; 1935, Novi Pazar), nazvan u narodu “grobar zlata aga i begova”.
                                                                                     89
               On je bio i bankar – osnivač Novopazarske banke, poznate kao “Jevrejska banka”,












               87    Borisavljević,  M.  Agrarna  reforma  u  Novopazarskom  Sandžaku  (Staroj  Rasiji-
               Raškoj). Str. 13–14. Milovan Đilas je kao mladić u Bijelom Polju upoznao takve tragične
               sudbine bivših begova i aga: “venuli su i dotrajavali u krajnjoj oskudici, nesnalažljivi
               i  neprihvaćeni  u  novom  vremenu  i  tuđim  odnosima.  Mučno  je,  nepojmljivo  je  teško
               sačuvati ponos u gladi i beznađu. Često su ih s ponečem pomagali njihovi bivši kmetovi,
               primali su pomoć sa stidom, kao milostinju. Deca su se kako-tako snalazila, školovanjem,
               trgovinom, ali kako su tek tu sramotnu oskudicu doživljavale žene i devojke, skrivene u
               avlijama iza mušebaka – one nisu ni dovoljno spoznale zbivanja, a našle su se preko noći
               u bezizlaznom ponoru jada i nesreće” – cit. prema: Đilas, M., Gaće, N. (1994). Bošnjak
               Adil Zulfikarpašić. Cirih. Str. 28.
               88   Mušović, E. (2006). Novi Pazar i okolina od 1912-1941. godine. U Novopazarski
               zbornik 29 (22). Novi Pazar: Muzej “Ras” Novi Pazar.
               89   Mušović, E. Novi Pazar i okolina od 1912-1941. godine. Str. 22; Mentović, M. – Ajbl,
               M. Jevreji Novog Pazara i okoline. Str. 116. Omer Koničani piše o nekim posljedicama
               agrarne reforme: “Pošto je u gradu bio veći broj biv. čiflik sajbija, kojima je otknut dohodak
               sa čifčijske zemlje – četvrtina, to su bili prinuđeni da, radi izdržavanja, prodaju zlato-nakit
               svojih žena, te su u apsolutnoj većini nosili Sumbuliku i ostavljali tobož na amanet sa
               izvesnim rokom, a od njega dobijali papirni novac – dinare. Pošto bi rok istekao, izgubilo
               bi se pravo na povratak ovog zlata, te je tako mnogobrojno zlato otišlo u Sumbulikove
               ruke” – cit. prema: Koničanin, O. Novopazarska čaršija. Str. 131.
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67