Page 58 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 58

58                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


                     U vrijeme osmanske uprave oni su ulazili sve više u trgovački život grada.
                                                                                     67
               To se naročito osjetilo nakon austrougarske okupacije BiH 1878, pa potom i nakon
               njene aneksije, kada je počeo da zamire trgovački život u Novom Pazaru. Sandžak
               se skoro našao u bespuću.  Podaci iz Godišnjaka Kosovskog vilajeta iz 1899. go-
                                      68
               vore da tada u gradu živi 170 Jevreja: 83 muškarca i 87 žena. Tada se pominju i
               dvije porodice koje se bave krupnijom trgovinom. S vremenom će posebno poro-
               dica Konforti steći znatne pozicije u trgovačkom životu grada.  Prema podacima
                                                                      69
               Gastona Gravjea (Gaston Gravier) iz 1912, u gradu koji je imao 13.846 stanovnika,
               bilo je 50 jevrejskih domova. Jakov Bahar s dva sina, koji su imali posebne radnje,
               bio je jedan od glavnih trgovaca manufakturista u gradu.  U Prvom balkanskom
                                                                 70
               ratu 1912. Novi Pazar je zauzela srpska vojska. Jevreji su bili lojalni i novim vlasti-
               ma.  Dvije godine kasnije došlo je do Prvog svjetskog rata. U sinagogi su priređe-
                  71
               67   Dok su u Novom Pazaru živjeli mirno, u Sjenici, gdje su živjeli od polovine XIX
               stoljeća, imali su problema. Tu je tada živjelo oko 26 njihovih porodica. Iselili su se 1870.
               u Novi Pazar zbog ubistva sedmočlane jevrejske porodice. U Sjenicu su 1890. opet došli iz
               Novog Pazara. Prvi je došao Danijel Montiljo s porodicom, a 1898. i njegov brat Samuel
               s porodicom - vidi: Jovanović, R. (1997). Jevreji u Sjenici. U Novopazarski zbornik 21
               (1997). Novi Pazar: Muzej “Ras” Novi Pazar.
               68    Bandžović,  S.  (1991).  Iseljavanje  Muslimana  iz  Sandžaka.  Sarajevo.  Str.  112.  O
               Carigradskom drumu koji je stoljećima značio “život” književnik Ćamil Sijarić je docnije
               napisao: “Pust je sada taj put kroz pešterska polja, i nema na njemu hanova, nema handžija
               i kafedžija, i nema nikoga; jer ljudi su otišli na druge strane i čini se da su otišle i vode
               – nema nikog” – prema: Sijarić, Ć. (1970). Zapisi o gradovima. Sarajevo. Str. 138–139.
               69   Samuel Konforti Sumbuliko (1857–1935) koji je postao jedan od najbogatijih trgovaca,
               “krenuo” je prije balkanskih ratova iz malog dućana, u kojem nije bilo robe, osim malog
               kreveta i sandučeta. Tu je obavljao sarafsko-mjenjačke poslove. Pored toga, on je imao veza
               sa solunskim trgovcima, pa su oni trgovci koji su poslovno odlazili u Solun, ostavljali novac
               kod njega, a dobijalu od njega potvrdu – ček po kome bi platili za robu toliko novaca kod
               solunskih trgovaca. Ovi su trgovci to radili zato što se iz Novog Pazara putovalo u Solun
               preko Rogozne, gdje su odmetnici (kačaci) susretali trgovce i pljačkali ih. Za ove posredničke
               usluge Sumbuliko je uzimao određeni procenat. Nakon 1912. otvorio je trgovačko-bakalsku
               mješovitu radnju, koju je vremenom razvio da mu “nije bilo takmaca”. Imao je i ortake po
               selima, i po 50 njih, kojima je davao novac za kupovinu stoke i ovaca, te mu je prodaja stoke
               i stočnih proizvoda donosila zaradu. Imao je i ortake u gradu koji su se bavili kupoprodajom
               stoke i izvozom stoke u Solun – prema: Koničanin, O. (1993). Novopazarska čaršija. U
               Novopazarski zbornik 17 (1993). Novi Pazar: Muzej Ras Novi Pazar.
               70   Jefto Dedijer piše, u istom periodu, da Novi Pazar “ima veliki značaj i najveću čaršiju
               na putu između Prizrena i Sarajeva”. To je glavno mjesto i odmorište “na bosanskom putu
               koji od mitrovačke železničke stanice vodi za Pljevlja i Bosnu”; istina je da je značaj toga
               puta opao nakon 1878. – prema: Dedijer, J. (1913). Nova Srbija. Beograd. Str. 291–292.
               71   Trgovac Solomon Sam. Konfori (rođen 1889. u Novom Pazaru), poginuo je 1913.,
               kao redov dobrovoljac, pripadnik Kavadarskog dobrovoljačkog odreda, u ratu s Bugarima
               – prema: Spomenica poginulih i umrlih srpskih Jevreja u Balkanskom i Svetskom ratu
               1912-1918. Beograd 1927. reprint 2014. Str. 40.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63