Page 60 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 60

60                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


               Jevreja po vjeroispovijesti (“Izraelićana”) bilo je 64.746 ukupno. Prema popisu iz
               1931, u Jugoslaviji je bilo 68.405 lica “izraelitske (jevrejske) vjeroispovijesti” –
               oko 0,5% populacije države.  Jevreji nisu bili naseljeni na kompaktnoj teritoriji.
                                        78
               Nisu imali u svom zaleđu matičnu nacionalnu državu. Politiku prema državi odre-
               đivali su samostalno. Takvo stanje isključivalo je mogućnost pojave centrifugal-
               nih ili antidržavnih tendencija.  U skladu s tada modernom idejom nacionalizma,
                                          79
               željeli su da uobliče i svoju nacionalnu ideju – cionizam. On je jamčio opstanak
               jevrejske zajednice, njeno jačanje i sprečavao njenu diobu.  U političkom pogledu
                                                                  80
               Jevreji se nisu, kao manjinska zajednica, na toj osnovi organizirali. Ako su i bili
               uključeni u rad političkih stranaka, to su bile uglavnom one vodeće, parlamentarne.
               Djelatnost u njima podrazumijevala je i legitimistički odnos prema institucijama
               države.  Aktivno angažiranje nekih Jevreja u političkom životu Jugoslavije, na-
                      81
               vodi Mladenka Ivanković, od strane jevrejske zajednice, bilo je “posmatrano kao
               njihov lični čin”. Najviše simpatija za Jevreje, pisao je 1926. David Albala, imali su
               radikali – najveća srbijanska stranka. Nikola Pašić, njen lider i istaknuti političar,
               do svoje smrti 1926, gradio je sliku o sebi “kao velikom prijatelju Jevreja”.
                                                                                82
                     U novopazarskoj opštini je 1920. bilo 207 Jevreja. Novi Pazar je između dva
               rata bio tek blijeda sjena onoga grada koji je nekad plijenio putopisce svojom lje-
               potom i veličinom. Zadržao je osobine koje su ga svrstavale u onu kategoriju, koju
               je Jovan Cvijić, ocijenio kao osmansko-vizantijsku, ili pravim balkanskim tipom


               78   Sistek, F. (2021). Jevreji u Crnoj Gori u međuratnom periodu (1918-1941). Lingua
               montenegrina.  God.  XIV/2,  br.  28,  83-184.  Jevreji  su  1940.  činili  0,5%  stanovništva
               države. Oko dvije trećine bili su Aškenazi, a jednu trećinu su činili Sefardi. Po statističkim
               podacima  iz  1939/40,  među  Jevrejima  je  bilo  2.000  zanatlija,  5.000  trgovaca,  550
               ljekara, 350 advokata, 170 inženjera, 100 apotekara, 60 veterinara, 400 industrijalaca,
               4.200 privatnih i 500 državnih činovnika, 1.300 trgovačkih zastupnika, 300 industrijskih
               radnika i 350 profesionalnih jevrejskih radnika - prema: Sekelj, l. (1981). Antisemitizam
               u Jugoslaviji (1918-1945). Revija za sociologiju. 3–4, 182.
               79    Zanimljiv  podatak  koji  govori  o  uklopljenosti  Jevreja  u  društvo  jeste  odluka  Saveza
               jevrejskih veroispovednih opština Jugoslavije iz januara 1925. o “obredu prilikom zakletve
               jevrejskih vojnika”. Tu se navodi šest tačaka od kojih su posljednje tri: Zakletva, Molitva za
               Kralja i otadžbinu i Patriotski govor “koji se ima završiti sa: Živeo Kralj!” – vidi: Portreti i
               sećanja jevrejske zajednice u Srbiji pre Holokausta: priručnik za nastavnike i nastavnice, 19.
               80   Ivanković, M. (2017). Pregled razvoja jevrejskih omladinskih organizacija u međuratnoj
               Jugoslaviji.  Tokovi  istorije.  2,  116–119.  U  Skoplju  je  1924.  bila  osnovana  Organizacija
               cionista Južne Srbije (Distrikt), kao podružnica Saveza cionista Jugoslavije (SCJ), kojoj je
               pristupila i mjesna cionistička organizacija iz Novog Pazara. Ova regionalna organizacija
               je  veoma  kratko  djelovala  –  vidi:  Damjanović,  M.  (2018).  Počeci,  razvoj  i  aktivnosti
               cionističkog pokreta na Kosovu i Metohiji 1918-1941. godine. Srpske studije. 9, 289–290.
               81   Izuzetak su Jevreji komunisti, ali njihova antidržavna djelatnost nije proisticala iz
               pripadnosti  jevrejskoj  zajednici,  već  iz  ideološko-političkog  opredjeljenja  –  prema:
               Popović, N. (1997). Jevreji u Srbiji 1918-1941. Beograd. Str. 144–147.
               82   Popović, N. Jevreji u Srbiji 1918-1941. Str. 152.
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65