Page 67 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 67

Novopazarski zbornik, 44/2021, str. 41-77                            67


                     Odnosi  između  muslimana  i  nemuslimana  u  Sandžaku  nisu  bili  previše
               zategnuti.  Đurđe  Jelinić  je  pisao  da  u  Sandžaku  „u  malim  razmerama  postoji
               religiozna  netolerantnost,  tako  fatalna  u  nekim  drugim  srpskim  pokrajinama.  U
               koliko se pak ovde katkad i pojavi, ona je veštački izazvana i sa strane ubačena“.
                                                                                     188
               Srpski diplomata Todor Stanković je, obilazeći dijelove Sandžaka, zaključio da se
               „ne možemo mnogo žaliti na zulume nad našim sunarodnicima. Tamo je još narod
               zaštićen  od  zlih  ljudi“.   Prema  I.  Kosančiću  muslimani  po  varošima  i  selima  u
                                   189
               pljevaljskoj, prijepoljskoj, novovaroškoj i vraneškoj kazi pripadali su tipu bosanskih i
               hercegovačkih muslimana. Kod muslimana u pljevaljskoj i vraneškoj kazi preovlađuje
               tip hercegovačkog, a u kazama prijepoljskoj i novovaroškoj tip bosanskih muslimana.
               Donji  Kolašin,  pljevaljski  i  prijepoljski  kraj  se  također  pominju  kao  mjesta  koja
               pripadaju  Hercegovini.   Porta  je  nastojala  da  u  Sandžaku  zadrži  muhadžire  iz
                                   190
               političkih i vojnih razloga, kako se ne bi iseljavali iz ovih oblasti dalje na istok.  Ejup
                                                                                191
               Mušović smatra da su u cjelini muhadžiri bili nepoželjne pridošlice u Sandžaku i na
               Kosovu. Dolazili su bez sredstava za život u krajeve izložene naglom siromašenju. Od
               kada postoje gradovi Polimlja, „nisu zapamtili ljuće sirotinje i veće nemaštine nego
               što su bili muadžeri. Bez hrane, ogreva i bez ikakve pomoći od turske države, mnoge
               je satirala glad i boleštine“.  Vlasti su ih jedino mogle kolonizirati. Begovi mahom
                                      192
               nisu dozvoljavali da se koloniziraju njihovi posjedi. Preostalo je da se naseljavaju po
               pašnjacima i utrinama. Kao čifčije obrađivali su i vakufska dobra. 193
                     Muhadžiri su u Sandžak pristizali u većim ili manjim grupama.  Muhadžiri,
                                                                           194
               pristigli u Novi Pazar, odvajali su se u odnosu na zatečeni muslimanski živalj.
                                                                                     195
               Lokalne vlasti su, nakon nekih sukoba domaćeg stanovništva sa novopridošlicama,
               u kojima je nastradao i gradski kajmekam 1878, dozvolile muhadžirima iz Nikšića
               da se nastane na njegovoj južnoj periferiji - Hadžetu, gdje su formirali mahalu i
               podigli džamiju.  U ovaj grad su pristigli i muhadžiri iz Kolašina, Bihora, Bosne
                             196
                 188    Jelinić,  Đ.  (1910).  Novopazarski  Sandžak  i  politička  ravnoteža  na  Balkanu.
                 Beograd. Str. 5.
                 189   Stanković, T. Putne beleške po Staroj Srbiji 1871­1898. Str. 201.
                 190   Kosančić, I. (1912). Novo­Pazarski Sandžak i njegov etnički problem. Beograd. Str. 21.
                 191   Lutovac, M. Etničke promene u oblastima stare Raške. Str. 221.
                 192   Šalipurović, V. (1976). Raonička buna, II. Str. 14.
                 193   Šalipurović, V. (1969). Raonička buna, I. Sjenica. Str. 16.
                 194   Bandžović, S. (1999). Muhadžiri iz Crne Gore i BiH u Sandžaku nakon 1878.
                 godine. Glasnik, Rijaset IZ u BiH. 3-4, 265-267. Sarajevo.
                 195    Petar  Vlahović  navodi  da  je  “stariji  muslimanski  sloj  u  novopazarskoj  okolini”
                 predstavljao “vrstu aristokratije, posebno po gradovima, a uz to je zauzimao gotovo sva
                 počasna mesta i zvanja”. Muhadžiri su u odnosu na pomenute bili “slabijeg imovnog stanja,
                 uostalom kao i sve druge izbjeglice. Zbog toga su se morali privikavati obradi zemlje, a
                 uz to i pojedinim zanimanjima koja su u otomanskoj Turskoj smatrana počasnim, kao što
                 su, na primer, bili sarački, potkivački i berberski zanat” - prema: Novi Pazar i okolina,
                 Novi Pazar 1968, 391-392. J. Dedijer piše da su u ovom gradu među glavnim trgovcima i
                 zanatlijama bili i neki “muhadžiri doseljeni iz Bosne i Nikšića”.
                 196   Mušović, E. (1978). Etnički procesi i etnička struktura stanovništva Novog Pazara.
                 Beograd. Str. 89-90.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72