Page 72 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 72

72              S. Bandžović, Tokovi i posljedice deosmanizacije balkana u XIX stoljeću...


               naoružavale zbog nesigurnosti. U maju 1905. zapaljeno je 40 muslimanskih kuća
               u selima Vodno i Podbleće, pa je stanovništvo izbjeglo u Pljevlja i okolna mjesta.
               Kod lokalnog življa je zavladao bio „užas i strah da ustanici ne siđu u Pljevlja i
               sve živo zakolju“.   Sukobi, pak, nisu prestali, naročito u donjokolašinskom kraju.
                               236
               Muslimanske naoružane grupe upadaju u pogranične krajeve Srbije. Najpoznatiji
               su bili Đurđevići, Rapovići, Kriještorci i Martinovići iz Đurđevića Tare, koji su
               kao muhadžiri iz Crne Gore naselili Đurđevića Taru. Zemljište im je bilo nerodno
               i  stranovito:  „izgledalo  je  kao  da  im  kuće  vise  na  tarskim  vrletnim  stranama“.
               Prenaseljeni, na nerodnoj zemlji, odavali su se i hajdučiji.
                                                                 237
                     Muslimanski svijet promatran je tradicionalno kroz „leće orijentalističkih
               velikih priča“. Nesigurne prilike prepustile su, prema sudu S. Joanovića, austrijskog
               diplomate,  znatan  dio  stanovništva  Sandžaka  „jednom  stanju  zadivljalosti  koje
               se gnuša svakog mirnog rada. To važi naročito za Kolašince i albanske elemente
               koji  svakako  nisu  brojno  zastupljeni  u  Sandžaku,  kao  i  za  posvuda  naseljene
               bosanske emigrante koje se bez sumnje može označiti kao antikulturno“.  Sreten
                                                                               238
               Vukosavljević  je  muhadžire  opisivao  kao  „zdrave,  krepke  i  plodne“,  ubojite  i
               osione, „nasrtljive na svaku stranu“. Odnosi u Sandžaku između pravoslavnih i
               muslimanskih seljaka su, prema njegovim navodima, bili dobri dok nisu pristigli
               muhadžiri iz planinskih oblasti koje su pripale Crnoj Gori. On dalje iznosi da je
               „turska  agrarna  gospoda“  ometala  naseljavanje  izbjeglica  jer  od  njih  „pošto  su
               bili muslimani, nisu imali koristi“.  Britanska putopiskinja Edit Daram (Edith
                                              239
               Durham)  posjetila  je  1905.  Prijepolje.  Skoro  cijeli  Sandžak,  od  Mitrovice  do
               granice sa Austrijom bio je, navodi ona, naseljen „Slovenima koji govore srpski,

                 236   Rakočević, N. (1975). Bune u Pljevaljskom Sandžaku i Donjokolašinskoj kazi.
                 Tokovi. 10-11, 113. Ivangrad.
                 237   Šalipurović, V. Raonička buna, I. Str. 50-51.
                 238   Joanović je napominjao da su muslimani u Sandžaku “nesumnjivo gospodari u
                 zemlji. Njima pripadaju potomci starih begovskih porodica koji sačinjavaju zemaljsko
                 plemstvo, većina gradskog stanovništva i po čitavoj zemlji nastanjene izbjeglice iz Bosne
                 i Crne Gore. Oni se strogo pridržavaju propisa Kurana, čak su skloni vjerskom fanatizmu
                 i  kao  pravi  muslimani  neprijatelji  svake  novine.  Muhamedanci,  dakle,  sačinjavaju
                 konzervativan, i usled toga antikulturalan element u zemlji koji je prilivom izbjeglica
                 iz Bosne i Crne Gore posle 1878. stekao pojačanje koje nije za potcjenjivanje... Ostalo
                 autohtono muslimansko seosko stanovništvo i bosanski emigranti toliko su zagriženi
                 za propise Kurana i izopačenosti islama koje rađa i gaji muslimanska sveštenička kasta
                 tako da ih moramo ubrajati u neprijatelje svake hrišćanske kulture, pa i naše” – prema:
                 S. Joanović, Novopazarski sandžak 1878-1900. godine, III dio, Novopazarski zbornik,
                 br. 9, Novi Pazar 1985, 128-133.
                 239   Vukosavljević, S. Istorija seljačkog društva, I. Str. 55.
                 E.  Mušović  ustvrđuje  da  su  muhadžiri  bili  “prgav  svet”,  da  su  sa  sobom  donijeli
                 svađalačku prirodu i unijeli je u do tada “relativno mirno stanovništvo”, što je uticalo na
                 “produbljivanje jaza netrpeljivosti” i iseljavanje Srba – prema: E. Mušović, Nikšićani i
                 Kolašinci u Sandžaku, 95-96.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77