Page 58 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 58

58              S. Bandžović, Tokovi i posljedice deosmanizacije balkana u XIX stoljeću...


               mjeseca,  a  48.  dan  od  otvaranja  topovske  vatre,  Nikšić  je  bio  prisiljen  predati
               se Crnogorcima. Obzirom na vanredno junaštvo carskih vojnika i građana, koje
               su  pokazali  za  vrijeme  opsjedanja,  Crnogorci  su  pristali,  da  carski  vojnici  pod
               oružjem, a također i građani, sa svojim imetkom, koji su u stanju ponijeti, mogu
               otići u Hercegovinu. Pošto su ranjenici i bolesnici ostavljeni na povjerenje u Nikšić
               do njihovog ozdravljenja, danas se je pod pratnjom jednog bataljona Crnogoraca
               došlo do Nozdara. Pošto dvije trećine građana seli zajedno sa svojom djecom, te je
               kretanje sporo, to će se u Gacko moći doći istom u utorak“ (30. avgusta, odnosno
               11. septembra- prim. S. B.).  Oni koji su u prvi mah ostajali, mislili su da će biti
                                       128
               zaštićeni ukoliko iskažu lojalnost novim vlastima. Pokušaji vlasti da muslimane
               ubrzo regrutiraju, da im nametnu nošnju crnogorskih kapa sa krstovima uticali su
               i na preostale da i oni „napuste svoje domove i da se upute u jednu veliku životnu
               neizvjesnost  i  svojevrsnu  stradaniju“.  Takve  akcije  muslimani  su  tretirali  kao
               događaj ravan pokrštavanju.  Glavni cilj uvođenja vojne obaveze i obaveznog
                                        129
               školovanja za sve muslimane bio je više u tome da se tim putem prisile da napuste
               Crnu Goru, nego u vojnoj i prosvjetnoj politici.
                                                        130
                     Pravci iseljavanja su išli ka Sandžaku, Kosovu, Albaniji i Bosni. Do polovine
               aprila 1878. iz Nikšića se u krajeve današnje Albanije iselilo 283 porodice. U oblast
               Šijak kod Drača, nastanili su se begovi Mušovići.  Od 1877. do 1882. iselilo se
                                                           131
               iz Nikšića 319 muslimanskih porodica - građana, kako ih je označavao P. Šobajić.
               Ostalo ih je 19 porodica.  Jedno vrijeme su obrađivali svoja imanja, držali stoku,
                                     132
               radili na proizvodnji duhana, dok nije uveden monopol. Potom su pojedinačno
                 128   Hadžibegić, H. Opsada Nikšića 1877. godine prema izvještaju nikšićkog naiba. Str. 61.
                 129   Po crnogorskim izvorima hodže su upozoravale da oni koji nose te kape ne mogu ulaziti u
                 džamije. Jedan od uglednijih muslimana, Mahmut Čauš je govorio da nisu znali “da nas knjaz
                 zove da nas krsti, a nas je poslalo sve sedam devleta. Kad bude tako, ima starijih od knjaza”.
                 130   Ðoković,  D.  (1998).  Kralj  Nikola  i  finansijski  problemi  Crne  Gore  u  periodu
                 njegove vladavine, u: Kralj Nikola - ličnost, djelo i vrijeme, I, Podgorica 1998, 542.
                 Prema E. Mušoviću “iseljavanje muslimanskog stanovništva vršeno je uz toleranciju i
                 nastojanja vlasti. Koliko znamo, jedini vladar koji je nastojao da zadrži Muslimane bio
                 je crnogorski knjaz Nikola... medutim, crnogorski Muslimani su ipak iseljeni, upravo
                 baš za vlade knjaza Nikole, izuzimajući one krajeve koji su pripadali Sandžaku. Izgleda
                 da knjaz Nikola, iako gvozdene ruke, iako je i smrću kažnjavao one koji su se grubo
                 odnosili prema Muslimanima, nije mogao da odoli pritisku javnosti, moguće i spoljne,
                 i nastojanjima da se Muslimani isele” - prema: E. Mušović, Crnogorski muhadžiri i
                 njihova kretanja, 155-156. Šerbo Rastoder smatra da “ne mali broj istraživača tvrdi da je
                 Crna Gora ovoga doba bila vjerski najtolerantnija zemlja na Balkanu”.
                 131   U literaturi se navode i Skadar i okolina, Lješ, Drač, Kavaju kao mjesta njihovog
                 nasljevanja.  Neki  su  docnije  otišli  u Anadoliju  –  vidi:  Š.  Rastoder,  Kratak  pregled
                 iseljavanja muslimana iz Crne Gore u Tursku, Forum Bošnjaka/Muslimana Crne Gore,
                 specijalno izdanje, Podgorica decembar 2009, 28.
                 132   Ivović, J. (1948). Nikšić, mjesto naseljavanja i privremenog boravka (1877-1897).
                 Istorijski zapisi. 3-4, 210-211. Cetinje.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63