Page 46 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 46

46              S. Bandžović, Tokovi i posljedice deosmanizacije balkana u XIX stoljeću...


               turskog divljaštva i venecijanske potkupljivosti“.  Iguman Mojsije Zečević je u
                                                           39
               Vasojevićima započeo borbu protiv muslimana. Tu su krajem 30-tih godina XIX
               stoljeća započela njihova pokrštavanja. Nije se vodilo računa o ranijem relativno
               mirnom suživotu.  Zakonik Vasojevića iz 1829.-1830. određivao je da se nove
                               40
               džamije ne grade, „a stare zabatale“, „poturčenjake niko da ne ubija, no da se
               ostavi svakom bratstvu da svoje vrne u pradjedovsku vjeru. Ako poturice ne budu
               oldžije, da budu nagondžije, a ćoteci šta ko ponese; „ko se podanas poturči i lažnu
               vjeru primi, da se za Turčina drži“.  M. Dašić, uz tezu da je „proces islamizacije
                                              41
               doveo do deslovenizacije naselja“, ističe da borba protiv „poturica“ nije povedena
               zbog toga što su ti ljudi bili muslimani, već zato što su se oni počeli identificirati s
               Turcima, pa su kao takvi počeli da „usporavaju oslobodilačku borbu i suprostavljaju
               se jedinstvu naroda u borbi protiv Osmanskog carstva“.
                                                               42
                     Sukobi  su  proizilazili  i  iz  „mržnje  Crnogoraca  prema  muslimanima“.
                                                                                     43
               Od polovine XIX stoljeća jedan od crnogorskih ciljeva je teritorijalno širenje na
               Hercegovinu,  Brda,  Zetu,  sjevernu  Albaniju,  Kosovo,  Novopazarski  sandžak.
               Sticanje  neovisnosti  bilo  je  u  vezi  sa  borbom  protiv  muslimana  i  njihovim
               iseljavanjem.  „Mržnja na Turke“ karakterizira i vrijeme „prve“ vladavine knjaza
                           44
               Nikole (1860-1878). On je pisao da su Crnogorci ratujući sa „Turcima“ namirivali
               svoje potrebe za život, „jer ih je ratovanje uzdržavalo od svakog rada“. Sukobi,
               pljačke, protjerivanja i pokrštavanja bili su dio stvarnosti muslimana u njihovom




                 39   Pučkov izvještaj o Crnogorcima, u kome se, između ostalog, ukazuje na licemjerje,
                 “neposlušnost  i  gramzivost”  svještenika  i  svjetovnih  namještenika  koji  nekažnjeno
                 potkradaju sredstva koja su im povjerena, piše Mihail Belov(М. В. Белов), u docnijim
                 zbornicima dokumenata sovjetskih i jugoslavenskih historičara, nije štampan. Mišljenju
                 ruskih činovnika i zvaničnika bio je svojstven kult državnog reda, birokratske i staleške
                 hijarahije,  monarhijske  zakonitosti;  opšir.  M.  Belov,  Rusko-srpski  odnosi  u  doba
                 Revolucije i “nacionalnog preporoda” (prva polovina XIX veka), Letopis Matice srpske,
                 sv. 6, Novi Sad 2018, 847-848.
                 40   Dašić, M. (1986). Vasojevići od pomena do 1860 (dalje: Vasojevići). Beograd. 370-372.
                 41    Vasojevićki zakon od dvanaest tačaka, SKA, Beograd 1929, B. Aleksov, Poturica
                 gori od Turčina: srpski istoričari o verskim preobraćenjima, u: Historijski mitovi na
                 Balkanu, Sarajevo 2003, 233-235.
                 42   Dašić, M. (1953). Vasojevići. 371. Ljubiša Stojković i Miloš Martić su primanje islama
                 ovako tumačili: “Mnogi Južni Sloveni primili su Muhamedovu veru i vremenom, u toku
                 vekova, postali su Turci” – prema: Lj. Stojković-M. Martić, Nacionalne manjine u Jugoslaviji,
                 Beograd 1953, 25. Mih. Đ. Popović, pak, piše: “Srbi u nekadašnjem Novopazarskom sandžaku,
                 pošto su primili islam, postepeno su se arbanizirali i postajali Arbanasima.”
                 43    Jovanović, R. (1963). Crnogorsko-turski pogranični odnosi i Boj u Lipovu 1872.
                 godine. Istorijski zapisi. 4, 561. Titograd.
                 44    Andrijašević, Ž. (1999). Crnogorci i Turci. Almanah. 7-8, 83-84, 104. Podgorica.
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51