Page 43 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 43

Novopazarski zbornik, 44/2021, str. 41-77                            43


               koji  su  „tradicionalno  demonizirani  ili  ignorirani“  kroz  „velike  priče“.  Nema
                                                                               14
               „privilegirane prošlosti“. Problematično je svođenje historijskog totaliteta na jednu
               dimenziju. Velika publicistička produkcija je maskirana politička djelatnost, koja
               je zapravo propaganda.
                                   15
                     Kasni  procesi  formiranja  država  na  Balkanu  se  poklapaju  sa  pojavom
               nacionalističkih  ideologija.   Stoljećima  je  život  na  tom  prostoru  bio  nešto
                                       16
               nasilniji nego drugdje. Balkanska surovost je bila „prirodni ishod ratničkog etosa“,
               duboko ukorijenjen u psihi stanovništva“. Uvijek se povezivala sa Istokom.  U
                                                                                   17
               tradicionalnim predstavama hrišćana muslimani su bili „otpadnici“ koji su odbacili
               prijašnju vjeru i priklonili se vjeri osvajača. U XIX stoljeću tri mita - prelazak
               na  islam  temeljen  isključivo  na  kukavičluku  i  pohlepi,  stabilne,  dugovječne
               etno-konfesionalne  zajednice  i  izopačenost  osmanske  uprave  -  činili  su  temelj
               „hristoslavizma“,  vjerovanja  da  su  Slaveni  hrišćani  po  prirodi  i  da  bilo  kakav
               prelazak u drugu vjeru podrazumijeva izdaju slavenske rase.  Srpska pravoslavna
                                                                    18
               crkva je smatrala „već treće koleno poturčenjaka potpuno otuđenim od svog roda“.
                                                                                     19
               Velika nedaća sa historijskim stereotipima i predrasudama je njihova statičnost.
               Uprošćena historiografska tumačenja potiču iz metodološke postavke u kojoj se
               fenomeni vezani za vjerske konverzije, prikazuju teleološki.  Massien de Clerval
                                                                    20
               pisao je 1855. o Bošnjacima: „Velika nesreća ovog dijela slavenskog naroda jeste
               u tome da je nepoznat, osim po izvještajima svojih neprijatelja“.
                                                                       21


                 14   Većina djela pisanih tokom XIX i početkom XX stoljeća o ovom carstvu, nastala na
                 osnovu zapadnih i neosmanskih izvora, obilježena je evropocentričnom i etnocentričnom
                 vizijom historije. Osmanski izvori su važni i da bi se, naročito na Balkanu, potpunije
                 shvatili procesi koji su zahvatili Osmansko carstvo tokom XIX stoljeća. „Svijet islamske
                 Istočne Evrope“ je, pak, upućuje historičar Jacob Mikanowski, „neotkriveni kontinent“.
                 Proučavanje  njegove  islamske  i  osmanske  historije  znači  „kopanje  i  traganje  za
                 zaboravljenim otiscima. Čak i uz dobru istraživačku biblioteku, to je teška borba... Ona
                 zahtijeva poznavanje jezika i pisma kao i razumijevanje čitavih svjetova koji su nestali“.
                 15   Mitrović, A. (1998). Vreme destruktivnih: intervjui. Čačak. 73. Historijski izvori
                 u sebi nose obilježja vremena u kome su nastali. Dokumenti nisu “čista prošlost”, već
                 svjedoci čiji odgovor ovisi od „pitanja koja im se postavljaju“.
                 16  Balkanske države nisu izrasle iz dobro organiziranih nacionalističkih pokreta, već
                 mnogo više kao rezultat geopolitičkih igara velesila, lokalnih specifičnosti i slabljenja
                 Osmanskog carstva.
                 17   Todorova, M. Imaginarni Balkan. Str. 207, 239.
                 18   Sells, M. (2002). Iznevjereni most: Religija i genocid u Bosni – feljton. Jutarnje
                 novine. Sarajevo, 26. juni 2002.
                 19  Šaljić,  J.  (2015).  Od  konfesije  ka  identitetu  (Muslimansko  pitanje  u  Srbiji  1878­
                 1912) ­ doktorska disertacija. Beograd: Filološki fakultet. 43.
                 20   Aleksov, B. (2002). Viđenje verskih preobraćenja u formiranju srpske nacionalne svesti.
                 U: Religija, društvo i politika: Kontroverzna tumačenja i približavanja. 143-150. Bonn.
                 21   M. de Clerval, Putovanje u Bosnu 1855, Forum Bosnae, br. 5, Sarajevo 1999, 321.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48