Page 44 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 44

44              S. Bandžović, Tokovi i posljedice deosmanizacije balkana u XIX stoljeću...


                     Ratovi i migracije su važni faktori u historiji balkanskih naroda. Kada bi se o
               prošlosti Balkana pisalo iz perspektive historije seoba, stekla bi se mnogo realnija,
               stvarnosti  bliža  slika  od  one  koje  pružaju  izobličene  i  ekstremno  konstruirane
               nacionalne  historije.   Periferija  osmanske  države,  na  kojoj  se  nalazila  i  Zeta,
                                 22
               docnija Crna Gora, priznavajući sultanovu vlast sve do kraja XVIII stoljeća, bila je
               jedna od najzaostalijih dijelova Balkana.  Od bitke na Krusima 1796. Crnogorci
                                                   23
               su, spajanjem plemena Pipera i Bjelopavlića, zaokružili posjed na kojem su mogli
               izgrađivati svoju državnost. Crnogorski mitropolit je proširio uticaj na plemena u
               Primorju, Brdima i Hercegovini.  U prvoj polovini XIX stoljeća Crnogorci, kojih
                                            24
               je bilo oko 120.000, bili su razvrstani u 36 plemena, naseljenih u 240 sela. Nisu
               imali nijedne varoši.  Hrišćani su bili i teritorijalno odvojeni od muslimana koji su
                                 25
               imali uticaja samo u ravnicama oko Podgorice, Žabljaka, Spuža i Bara. Crnogorac,
               „od davnih vremena, bacao je svoje željne poglede, sa vrletnih stjenovitih brda,
               na ravnu Zetu, Podgoricu, Nikšić, Kolašin, na Spuž, Žabljak, a pri tome čeznuo
               je za jednim i najmanjim kutićem na moru“.  Sukobi sa muslimanima dobijali
                                                        26
               su širi zamah. Muslimani u Gornjem Polimlju, u dolini Lima i Tare, kao i znatan
               dio  u  Novopazarskom  sandžaku  bili  su  slavenskog  porijekla.   Crnogorsko
                                                                          27
               stanovništvo se, mučeći „muku od gladi“, prehranjivalo i pljačkom i plijenom. U
               planinsko područje Katunske nahije, čiji je centar bilo Cetinje, osmanske snage su,
               pak, mogle dospjeti preko dobro organiziranih vojnih pohoda. Stvarni gospodar
               tog  neplodnog,  slabo  naseljenog  prostora,  bila  su  crnogorska  plemena.  Planine
               su  bile  „čuvari  prošlosti“  –  starih  običaja,  nošnje,  alata,  tradicije,  mentaliteta
               koji teško ustupaju pred stvarnošću.  Priroda tla (geografska sredina) posreduje
                                               28
               u  oblikovanju  nacionalnog  profila.  Lovačka  plemena  odlikuju  se  nasilništvom;
               pastirska ratobornošću i smislom za umovanje; dok narode kod kojih preovlađuje
               zemljoradnja, karakterizira staloženost i promišljenost.
                                                               29
                     Kritičke i višestruke perspektive doprinose upotpunjavanju slika o politici,
               sukobima i njihovim relacijama. Funkciju „ubice mitova“ Erik Hobsbaum (Eric
               Hobsbawm) smatra jednim od ključnih zadataka historičara. Naučni odgovori nisu
               na jednom mjestu, u historiografiji jednog naroda. Mada Crnogorci tvrde da su
               borbom sačuvali slobodu, njihovi krajevi bili su siromašni, da osmanske vlasti nisu

                 22   Fenomen seoba, migracija, egzodusa, preseljavanja, raseljavanja i naseljavanja,
                 uticao je na „profiliranje etničkih, političkih, društvenih i kulturnih odnosa“.
                 23   Јелавич, Б. (1999). Историја на Балканот I. Скопје. 98.
                 24   Duraković-Jakšić, Lj. (1954). Učešće Crne Gore, srpskog Primorja, Brda i Hercegovine
                 u Karađorđevu ustanku. U: Stopedesetogodišnjica ustanka u Srbiji 1804­1954. Beograd.
                 25   Božić, I. , Ćirković, S., Ekmečić, M. i Dedijer, V. (1972). Istorija Jugoslavije. Beograd.
                 232-233.
                 26   Stefanović Karadžić, V. (1953). Crna Gora i Boka Kotorska. Beograd. 92.
                 27  Dašić,  M.  (1982).  Oslobodilački  pokret  u  Donjim  Vasojevićima  1861.  i  1862.  i
                 njegov odjek u Sandžaku. Vranjski glasnik. knj. XIIV-XV, 108-109. Vranje.
                 28  Dimić, Lj. (1998). Srbi i Jugoslavija. Beograd. 39.
                 29   Pavićević, V. (1968). O nacionalnoj kulturi i etosu Crne Gore. Prosvjetni rad. 3. Titograd.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49