Page 290 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 290

290           S. Šehović, A. Džanković, Bolja osnovna škola – bolja budućnost mladih


                     Razlike ipak postoje u intenzitetu koji ih čini prepoznatljivim uz neophod-
               no njihovo uvažavanje. Razlike su u ovom radu identifikovane kao razlike u geo-
               grafskoj konfiguraciji prostora ove oblasti, klime u njoj, izuzetno hladnim zimama
               i povremenim prodorima hladnih strujanja koja temperature u dijelovima oblasti
               snižava do temperatura šestog polarnog kruga, čak i ispod 30 stepeni celzijusa, u
               tipu naselja, nerazvijenosti saobraćaja itd. To su činioci koji direktno utječu na rad
               osnovnih škola, ali i na ispunjavanje obaveza učenika prema školama i škola prema
               učenicima. Da bi se efekat tih nepredvidih i neočekivanih utjecaja mogao neutrali-
               zovati, ili makar umanjiti potrebno bi bilo nekoliko stvari.
                     Propise o uređivanju sistema obrazovanja Srbije potrebno je učiniti flek-
               sibilnijim, uz sankcionisanje mogućnosti da se u izvjesnoj mjeri trajanje nastave
               u školskoj godini, zimskih i ljetnjih raspusta, može oblikovati tako da se izvrše
               određena prilagođavanja klimatskim i drugim okolnostima života u ovoj oblasti,
               odnosno i u drugim oblastima koje imaju takve razloge. Zimski raspust bi mogao
               trajati duže, za najhladnijih zimskih dana, kada ionako odsustvuje u tim osnovnim
               školama veliki broj učenika, što negativno utječe na nastavu i uspjeh učenika. Tra-
               janje školske godine, njen završetak može biti produžen u junu mesecu da bi se
               daleko povoljnijim okolnostima nadoknadilo zimsko odsustvovanje.
                     Moguće je predvidjeti da se kod temperatura na određenom stepenu ispod
               nule, kakvih je prilično u nekim područjima ovog kraja, naročito na Pešteri, pojača-
               nim angažovanjem nastavnika, učenici zadrže u naselju u raštrkanim seoskim pla-
               ninskim područjima. Moguće je predvidjeti posjete i pomoć učitelja ili nastavnika
               takvim učenicima, što bi bilo dopustivo najviše dva, tri dana nedjeljno. U takvim
               slučajevima dužnost nastavnika i učitelja bi bila redovno i korektno proveravanje
               efekta samostalnog učenja učenika kod kuće, prema instrukcijama i zadacima koje
               su dali nastavnici.
                     Osim predviđanja temperaturnih i vremenskih prilika i uzimanja istih u ob-
               zir, pri planiranju bi valjalo imati u vidu i lokalne vjerske i praznike koji se obilje-
               žavaju u ovim općinama i prilagoditi prosvjetni kalendar ovoj regiji kao što je to
               učinjeno u AP Vojvodini.
                     Gradske osnovne škole, opterećene radom u više smjena, mogle bi detaširati
               koje odjeljenje u prigradska naselja ili udaljenija naselja iz kojih dolaze učenici i
               tako rasteretiti svoje prostorne kapacitete.
                     Za nastavnike u ovoj oblasti, odnosno na nerazvijenom području bilo bi ko-
               risno predvidjeti dopunsku kvalifikaciju, pripremu da izvode nastavu iz više na-
               stavnih predmeta kako bi mogli i oni u slučaju naznačenih potreba poći u susret
               većim grupama učenika u naselju udaljenom od škole. To bi bilo korisno i za status
               tih nastavnika jer bi se lakše vršila podjela predmeta, odnosno poslova na nastav-
               nike tako pripremljene.
                     Škole u ovim krajevima morale bi pojačano osposobljavati i vježbati učenike
               za samostalno učenje kod kuće. U tom cilju bi bilo cjelishodno i provjeravati da li
               u konkretnom slučaju učenik ima uslova za učenje kod kuće, da li mu se tu može
   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295