Page 292 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 292

292           S. Šehović, A. Džanković, Bolja osnovna škola – bolja budućnost mladih


                     Centar bi imao zadatak da proučava i prati razvoj osnovnog obrazovanja, da
               obezbijedi podršku i pomoć nastavnicima i školama dobrom bibliotekom i saradni-
               cima, eventualno uslugama za škole koje bi se sastojale u mogućnosti da osnovne
               škole u centru snimaju, kopiraju, izuzetno pozajme određena nastavna sredstva i
               sredstva za korišćenje određenih tehnika korisnih za nastavu u svojoj školi.
                     Centar  bi  imao  dvije-tri  vrste  saradnika.  Prvo:  na  stalnom  radu  u  centru
               glavnog koordinatora svih poslova u zvanju doktora pedagoških nauka, najmanje
               magistra pedagoških nauka. Sa njim i jednog čovjeka sposobnog da obavlja sve
               tehničke i administrativne poslove u centru. Centar bi se oslanjao na spoljne sarad-
               nike u samim osnovnim školama. To bi bili doktori nauka koji uspješno rade, sami
               ili uz podršku centra, u svojim školama i čiji rad može služiti za ugled drugima.
               Iz centra bi bila organizovana podrška dotičnom nastavniku, ili grupi nastavnika,
               i jednoj školi, u jednoj oblasti nastave i pedagoškog rada sa ciljem da se to što je
               uspješno u jednoj osnovnoj školi prenosi i na druge. Centar bi tako bio institucija
               za prepoznavanje najboljih, za identifikovanje inovacija i izuzetnog uspjeha i za
               širenje inovacije iz jedne osnovne škole u druge. Po projektima koji bi bili izrađeni
               i vođeni iz centra, angažovali bi se nastavnici u osnovnim školama spremni da
               određeni projekat primijene. U tim školama bi se vršili ogledi, probe, eksperimenti,
               potvrđivali ili osporavali projekti.
                     Druga grupa saradnika bi bila angažovana iz instituta, pedagoških, psihološ-
               kih, socioloških, ali kada nastupi konkretan povod, kada se centar ili osnovne škole
               zainteresuju za određenu inovaciju, ogled, prodor, u osavremenjivanje nastave itd.
               Centar bi bio smješten u jednoj gradskoj osnovnoj školi, koja bi već i samim tim
               bila i odabrana da može biti i uspješno središte i neka vrsta vježbaonice za obuča-
               vanje i usavršavanje onih nastavnika koji prihvataju nove metode, oblike i tehnike
               nastavnog rada. Tako bi bile razvijene biblioteke, zbirke i nastavna sredstva, čije bi
               korišćenje, umnožavanje, širenje, pomagalo dotičnoj školi, ali i ostalim osnovnim
               školama u kraju.
                     Ovakvim centrom bio bi veoma korisno dopunjen i obogaćen sistem obrazo-
               vanja Srbije i njegov dio, osnovna škola ove oblasti. Iako je danas jedan dio ideje o
               centru i posla koji bi se njegovim postojanjem obavljao realizovan spontano zbog
               obilja internet sajtova, platformi, učiteljskih stranica za razmjenu iskustava, sam
               centar bi neuporedivo kvalitetnije bio posvećen cijeloj pomenutoj ideji.


                     Pedagoški standardi

                     Savremeni  sistemi  obrazovanja  zasnivaju  se  na  odgovarajućim  pedagoš-
               kim standardima, na općeprihvaćenim uslovima za izvođenje nastave i pedagoš-
               kog rada, odnosno za rad škola, ispod kojih se ne može ići. Ukoliko takvih uslo-
               va nema, odnosno ako neka škola ne ispunjava standarde obrazovanja, ne može
               uspješno vršiti svoju ulogu. U takvu školu učenici, roditelji učenika, društvo, gube
               povjerenje. Pedagoški standardi mogu biti materijalne prirode, u smislu obezbjeđi-
   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297