Page 292 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 292
292 S. Šehović, A. Džanković, Bolja osnovna škola – bolja budućnost mladih
Centar bi imao zadatak da proučava i prati razvoj osnovnog obrazovanja, da
obezbijedi podršku i pomoć nastavnicima i školama dobrom bibliotekom i saradni-
cima, eventualno uslugama za škole koje bi se sastojale u mogućnosti da osnovne
škole u centru snimaju, kopiraju, izuzetno pozajme određena nastavna sredstva i
sredstva za korišćenje određenih tehnika korisnih za nastavu u svojoj školi.
Centar bi imao dvije-tri vrste saradnika. Prvo: na stalnom radu u centru
glavnog koordinatora svih poslova u zvanju doktora pedagoških nauka, najmanje
magistra pedagoških nauka. Sa njim i jednog čovjeka sposobnog da obavlja sve
tehničke i administrativne poslove u centru. Centar bi se oslanjao na spoljne sarad-
nike u samim osnovnim školama. To bi bili doktori nauka koji uspješno rade, sami
ili uz podršku centra, u svojim školama i čiji rad može služiti za ugled drugima.
Iz centra bi bila organizovana podrška dotičnom nastavniku, ili grupi nastavnika,
i jednoj školi, u jednoj oblasti nastave i pedagoškog rada sa ciljem da se to što je
uspješno u jednoj osnovnoj školi prenosi i na druge. Centar bi tako bio institucija
za prepoznavanje najboljih, za identifikovanje inovacija i izuzetnog uspjeha i za
širenje inovacije iz jedne osnovne škole u druge. Po projektima koji bi bili izrađeni
i vođeni iz centra, angažovali bi se nastavnici u osnovnim školama spremni da
određeni projekat primijene. U tim školama bi se vršili ogledi, probe, eksperimenti,
potvrđivali ili osporavali projekti.
Druga grupa saradnika bi bila angažovana iz instituta, pedagoških, psihološ-
kih, socioloških, ali kada nastupi konkretan povod, kada se centar ili osnovne škole
zainteresuju za određenu inovaciju, ogled, prodor, u osavremenjivanje nastave itd.
Centar bi bio smješten u jednoj gradskoj osnovnoj školi, koja bi već i samim tim
bila i odabrana da može biti i uspješno središte i neka vrsta vježbaonice za obuča-
vanje i usavršavanje onih nastavnika koji prihvataju nove metode, oblike i tehnike
nastavnog rada. Tako bi bile razvijene biblioteke, zbirke i nastavna sredstva, čije bi
korišćenje, umnožavanje, širenje, pomagalo dotičnoj školi, ali i ostalim osnovnim
školama u kraju.
Ovakvim centrom bio bi veoma korisno dopunjen i obogaćen sistem obrazo-
vanja Srbije i njegov dio, osnovna škola ove oblasti. Iako je danas jedan dio ideje o
centru i posla koji bi se njegovim postojanjem obavljao realizovan spontano zbog
obilja internet sajtova, platformi, učiteljskih stranica za razmjenu iskustava, sam
centar bi neuporedivo kvalitetnije bio posvećen cijeloj pomenutoj ideji.
Pedagoški standardi
Savremeni sistemi obrazovanja zasnivaju se na odgovarajućim pedagoš-
kim standardima, na općeprihvaćenim uslovima za izvođenje nastave i pedagoš-
kog rada, odnosno za rad škola, ispod kojih se ne može ići. Ukoliko takvih uslo-
va nema, odnosno ako neka škola ne ispunjava standarde obrazovanja, ne može
uspješno vršiti svoju ulogu. U takvu školu učenici, roditelji učenika, društvo, gube
povjerenje. Pedagoški standardi mogu biti materijalne prirode, u smislu obezbjeđi-