Page 286 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 286

286           S. Šehović, A. Džanković, Bolja osnovna škola – bolja budućnost mladih


               nja u sistemu obrazovanja. Najprije su osnovne škole u rangu odjeljenja bile jedi-
               nice, karike tog sistema, da bi se vremenom razvile samostalne četvororazdredne
               osnovne škole uz izuzetne dopune u nekim odjeljenjima 4+2, kasnije 4+4. Poslije
               II svjetskog rata to će biti konstrukcije 4 u svojstvu odvojenog odjeljenja i osnovne
               škole, zatim 4+3 u jednim slučajevima (sedmoljetke) 4+4 u drugim (niže gimnazi-
               je) i 8 razreda – potpune osmorazredne osnovne škole. Na posljednjem modelu je
               izvršena stabilizacija i učvršćivanje ove škole u sistemu, što je trajalo do kraja XX
               vijeka. Osnovna škola je s tim ušla i u XXI vijek.
                     Tipičan broj učenika u osnovnoj školi u Kraljevini Srbiji bio je između 20
               i 100, da bi u Kraljevini Jugoslaviji opstajao u tom obliku s laganim penjanjem
               broja učenika u osnovnim školama do tri četiri stotine, pa i preko toga u većim
               varoškim centrima. Period Republike Jugoslavije nastavit će tako da se u sistemu
               obrazovanja otvaraju mogućnosti za veoma velike osnovne škole, čiji broj narasta
               do 1000 učenika i preko toga. Tome je bio razlog razvijanje djelatnosti osnovne
               škole i širenje njenih kompetencija.
                     U malim osnovnim školama nije bilo moguće razvijati odgovarajuće službe,
               organizovati ishranu, prijevoz učenika, i mnogo drugih sličnih stvari. Izrastanje
               osnovnih škola i brojem učenika i nastavnika velike ustanove, vršeno je i njihovo
               prilagođavanje takvim potrebama. Omogućeni su i takvi oblici organizacije kakve
               su matične, centralne, potpune, nepotpune, samostalne osnovne škole, sa ili bez
               odvojenih odjeljenja, škole koje se približavaju uslovima za primjenu standarda
               o raspoređivanju poslova i dužnosti, tako da se za svaki posao angažuju stručni
               nastavnici i da nastavu izvode na svim mjestima kojima se upravlja iz škole u kojoj
               su angažovani.
                     Državni karakter sistema obrazovanja Srbije, u izvjesnim periodima kombi-
               novan i sa dijelom privatnih institucija, privatnih škola, naročito u starijim razre-
               dima, omogućavao je, čak je preferirao, državnost i sa te pozicije shvaćeno jedin-
               stvo. Tako je jedinstvo postizano na nivou državnog zahtjeva, jedinstva, propisa,
               udžbenika itd., dok je pedagoška praksa pokazivala ozbiljne slabosti tog sistema,
               njegovo veoma različito funkcionisanje od kraja do kraja.
                     Kako je u tom sistemu djelovala i razvijala se osnovna škola ove oblasti? Da
               li je to bio najslabiji segment sistema osnovnog obrazovanja? Lakše je odgovoriti
               da to nije bio najbolji, najefikasniji dio sistema obrazovanja! To izostajanje može
               se veoma dobro argumentovati. Prije svega po otporu tom sistemu. Tu su roditelji
               pružali otpor upućivanju djece, pogotovo ženske, u osnovnu školu. Tu su sudije
               za prekršaje kontinuirano kažnjavale roditelje zato što ne šalju djecu u osnovnu
               školu. Tu su mnogi učenici zbog poslova u domaćinstvu, koje su smatrali važnijim
               od učenja izostajali i nisu redovno pohađali školu. Tu su sa zakašnjenjem pristizali
               udžbenici, pribori, oprema, sa zakašnjenjem podizane zgrade za osnovne škole itd.
                     Sistem obrazovanja na lokalnom nivou, u ovoj oblasti, nije mogao sa uspje-
               hom pratiti dinamiku i razvoj sistema obrazovanja Srbije. To nije bila opća pojava
               jer je ova oblast u osnovnim školama imala uspjeha koji su dostizali razvijene u
   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291