Page 23 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 23

Новопазарски зборник, 44/2021, стр. 15-40                            23


               где су биле све до 1724. године, када су однете у Шудикову на Лиму. Враћене
               су назад, затим су у Довољи, потом у манастиру Морачи, Медуну, цркви у
               Косијерову, а од 1920. године налазе се у манастиру Ждребаонику (наводно
               задужбини Вукана Немањића).  4
                     Врло важна чињеница је да се уз Светог Симеона и Саву у црквеним
               књигама најчешће помиње Арсеније, а понеки пут се помиње и сам, без њих.
               Црква у Шудикови на Лиму, саграђена по традицији у доба Немањића, била
               је посвећена Арсенију.
                     У Пећкој патријаршији је на два места сачуван лик Светог Арсенија. У
               проскомидији Светих апостола у Пећи Арсеније и Свети Сава служе службу
               као потпуно седи старци, а насликани су око 1260. године. У проскомидији
               Богородице Одигитрије у Пећи су сцене Свети Сава хиротонише архиепи­
               скопа Арсенија и Опело архиепископа Арсенија, сликане око 1335. године.
               Свети Сава је приказан у позним годинама, седе косе и браде, као и Арсеније.


                                                  *
                     Теодосије каже: „А свети (Сава)... помисли да остави власт просвети-
               тељства и ако Бог изволи да изврши његову жељу, рече да ће у туђим краје-
               вима и живот завршити... Насамо рече краљу Владиславу своју помисао...
               одрекавши се света и свега што је у свету, усхте да походи света места...“.
               То што је рекао краљу није написано из неких јаких разлога. Антиципирали
               смо закључком да је одлучено да Сава постане челник патријаршије Бугар-
               ске. Сава је за наследника устоличио свог следбеника и пријатеља Арсенија
               пореклом из сремске области: „Ево сада, знај, да ћу ја брзо поћи на такав пут,
               куда ми показа Господ...“ (Теодосије 1968: 157). Сава лично освештава Ар-
               сенија за архиепископа, што би било неканонски, јер то може учинити само
               помесни патријарх. Значи да Сава то може учинити канонски као патријарх и
               нигде није забележено да је неко оспоравао тај чин. Иако је Сава хиротонисао
               Арсенија,  изгледа да није самостално донео одлуку о наследнику на српском
               црквеном трону, јер Данило наводи Савине речи: „а о теби ми је пројављено
               да будеш управитељ овога светога престола“ (Данило II 1988: 162).
                     Данило каже да је он „од сремске земље, син неких доброверних и по-
               божних родитеља“, (Исто: 178) што значи да није био обичног порекла. Иако
               уважава податак да је родом из Дабра код Сланкамена на Дунаву, Станоје-
               вић сматра да је Арсеније родом из Мачве, или из Колубаре, од угледних и
               богатих људи који су имали још деце (Станојевић 1933-1940: 1-4). Домен-
               тијан и Теодосије износе врло упечатљив податак, који је потпуно занемарен
               и нетумачен: „(Арсенија) мужа богоумна и благочастива, подобна богооцу
               Давиду, кротка и смерна... (који је) јеште из чрева (утробе) матерња... био

               4  Мошти Арсенија I су врло дуго сматране моштима Светог Саве, а има аутора
               који сматрају да мошти Светог Саве нису спаљене и да се налазе у Ждребаонику.
               (Драговић 1930: 13–16)
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28