Page 28 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 28

28               Ж. Р. Андрејић, Ко су и шта су били велики ученици Светог Саве


                     Читава прича о црквеној организацији северно од Саве и Дунава почела
               је још у  време Јустинијана (527–567), када је успоставио аутокефалну архие-
               пископију Јустинијану Прима, која је обухватала Срем и Бачку. (Марјановић
               2001: 20–21) На простору Срема, јужне Бачке, јужног Баната и Мачве живело
               је јужнословенско племе Бодрића (Новаковић 1985: 7–152). По освајању се-
               верне Србије, Бугари су заузели и Срем (825), а када су прешли на хришћан-
               ство 865. године и када је организована њихова црква, била је образована и
               епископија са седиштем у Сирмију. За време македонског цара Самуила, који
               је завладао Сремом, Сремска епископија је потчињена патријаршији у Охри-
               ду. Тако је остало и после његове смрти с тим што је охридска црква враћена
               на ниво архиепископије (Динић 1978: 271). После коначне пропасти Бугар-
               ске у време Василија II помињу се епископије Београд и Браничево, тако да
               је епископија Срем, осим истоимене области, захватала само Мачву. Грујић
               сматра да православна црква у Угарској није прогањана и неко време после
               поделе хришћансе цркве. Изгледа да су Срби сасвим слободно исповедали
               своју веру и подизали  цркве и манастире. Сасвим прецизно се зна да је угар-
               ски палатин Радо на реци Сави подигао велики православни манастир Све-
               тог Димитрија и потом га поклонио епископској цркви у Печују (Пећи) 1057.
               године. Угарска краљица Јелена, иначе Српкиња, око 1150. године подигла
               је цркву и манастир Ковин на острву Чепељу код Будима, односно у Пешти
               (Пећи). У исто време је и њен брат Белош, угарски палатин и бан Славоније,
               подигао Цркву Светог Стефана манастира Баноштар код Черевића у Срему.
               Од XIII века папе упорно раде на укидању православља у Угарској да би га у
               XIV веку под Лајошем I готово затрли (Грујић: 1989: 80-81).
                     Границе Сремске епархије нису познате. Марјановић сматра да је она у
               старије време обухватала Бачку, Срем, Мачву са Београдом, затим на истоку
               простор до видинске епископије, док су потпуно непознате границе на западу
               (Марјановић 2001: 149). О постојању православне епископије у оностраном
               Срему (јужно од Саве) види се из писма папе Гргура IX из 1229. године. По-
               стоје тврдње да се око 1205. године у калочкој надбискупији још увек на-
               лазила једна православна епископија. Доказано је постојање православних
               манастира у јужној Угарској. У Митровици је све до 1344. године постојао
               један православни манастир, највероватније Светог Димитрија. Сасвим чвр-
               сто стоји тврдња да је онострани Срем био и остао у потпуности православан
               (Динић 1978, стр. 272, 278).
                     После надбискупије Острогон, највећи углед у Угарској је имала Ка-
               лочко-бачка надбискупија. Њено друго седиште је било у Бачу, а до данас је
               остало нејасно како је она настала. По многима, Бачка црква је била грко-ка-
               толичког обреда. Чанадску бискупију је основао Свети Стефан после победе
               над јужноугарским великашем Ајтоњем, чија је област до тада припадала гр-
               ко-православној цркви. Сремска бискупија је успостављена под Угарском тек
               1229. године (Рокаи, Ђере, Пал, Касаш  2002: 32–33).
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33