Page 21 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 21

Новопазарски зборник, 44/2021, стр. 15-40                            21


                     О Арсенију I, другом архиепископу Српске аутокефалне православне
               цркве, не зна се много због уочљиво малог броја података у житијима, а по-
               готову када је рођен, ко су му родитељи, одакле потиче и, понајмање, који је
               прави разлог његовог избора за архиепископа од стране Светог Саве лично.  О
               њему је понајвише писао Станоје Станојевић у тексту објављеном још 1933.
               године, (Станојевић 1933) кога се до данас држе сви историчари, без нових
               прилога (Слијепчевић 1991: 139–144; Сава 1996: 22–23; Петровић 1997: 209–
               215). Сасвим ново светло на поменуте непознанице о архиепископу Арсенију
               добили смо у расправи о разлозима силаска са архиепископског трона Светог
               Саве 1233. године и путу приликом посете четворици источних патријарха.
               Одговор на ово питање о Светом Сави довео је  до доказивања да је разлог
               томе био у избору Светог Саве за бугарског патријарха (Андрејић 2003).
                     Архиепископ Арсеније Сремац је био родом из Дабра, близу Дунава и
               града Сланкамена, али је остало непознато које године је рођен. (Сава 1996:
               23) Данило II каже да је био „од сремске земље, син неких доброверних и
               побожних родитеља“, а под том земљом  Станојевић је поимао само Мачву са
               Колубаром (Станојевић 1933: 3). Заправо, сремска земља се састојала, како су
               то Угари као освајачи дефинисали, од овостраног Срема (Срема) и оностраног
               Срема (Мачве са Колубаром) под јурисдикцијом Сремске православне еписко-
               пије са седиштем у Сирмију – Дмитровици. Дабар, данашњи Стари Бановци,
               био је у српској жупи Дабар, потоњем Сланкамену (Андрејић 2018: 68, 79).
                     У манастир Жичу је дошао као монах пошто се одушевио радом Све-
               тог Саве, који га прими у своју ћелију да би утицао на његов духовни живот
               и формирање у хришћанским врлинама. Не зна се када и где се Арсеније
               замонашио, али је то морало бити у неком сремском манастиру. Пошто се
               Арсеније истицао у монашком животу пуном побожности, архиепископ Сава
               га поставља за еклесијарха и игумана велике и саборне цркве архиепископије
               у Жичи, о чему сведоче каснији извори. Сава га је потом (1233) лично посве-
               тио и за епископа. Одлуку о повлачењу са трона Српске цркве Свети Сава је
               прво саопштио игуману Жиче, а затим краљу Владиславу. На црквено-држав-
               ном сабору у Жичкој архиепископији за архиепископа свесрпске и поморске
               земље од стране Светог Саве постављен је игуман Арсеније Сремац „за кога
               је био стекао уверење да је предан цркви, да је одан њему и да има доста
               потребног знања и енергије и способности за место и дужност управника
               српске цркве“. Јосиф Троношац тврди да је архиепископ Арсеније 1235. го-
               дине у  Жичи крунисао Владислава за новог краља, (Троношац 2008: 37) али
               то неће бити тако јер је Владислав постао краљ 1233. године, што значи да га
               је крунисао Сава I. После смрти Светог Саве у Трнову са звањем патријарха
               Србије и Бугарске на Васкрс, 30. марта 1236. године, архиепископ Арсеније је
               дочекао његове мошти при преносу из Бугарске 1239–1240. године (Андрејић
               2004 а: 131; Исти 2008: 77–100). У сваком случају, Арсеније је 1243. године
               у Жичи крунисао за краља и Стефана Немању III Уроша I. После татаро-бу-
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26