Page 16 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 16

16               Ж. Р. Андрејић, Ко су и шта су били велики ученици Светог Саве


               пристигли из Србије, недавно замонашени, који ће се подвизавати и учити
               под назором монаха – келиота Саве.
                     Доментијан о Светом Сави говори као о „богоносном наставнику све
               српске земље и поморске“. Готово сто година касније (1317) краљ Милутин
               каже  да  је  „родитељ  краљевства  ми  и  учитељ  отачаства  нашег“  (Ћоровић
               1934: 114–116). Доментијан и Теодосије у житијима наводе поједине ученике
               игумана и потом архиепископа Саве. Доментијaн и за себе каже да је Савин
               ученик који је боравио у Карејској келији, где ће касније (1243) написати Са-
               вино житије: „у истој ћелији (карејској) исти канон држао неки чрнац (уче-
               нију његову јеромонаху Доментијану) јеромонах Доментијан, и би прописа-
               но од тог (Доментијана).“ На крају житија Доментијан опет каже: „и док је у
               дане тих светих мужева живео у Светој Гори неки чрнац, последњи ученик
               тога преосвећеног кир Саве, Бог предложи (томе) грешном јеромонаху До-
               ментијану да разуме живот овога преосвећеног кир Саве.“ (Доментијан 1938:
               73–74,  217).  Сава  из  Свете  Горе  „посла  једног  чрнца  од  ученика  својих,
               попа Иларија (Илариона), кога поставља уместо себе за игумана Студени-
               це.“ (Исто: 111-112). Теодосије за Илариона каже: „једног од својих ученика,
               часна и преподобна старца Иларија монаха, који је имао свештенички чин.“
               (Теодосије 1990: 117). Старац Иларион је по годинама био много старији од
               игумана Саве, тако да није могао бити његов ученик од своје младости..
                     Када је Сава постао архиепископ и приступио организацији Српске ау-
               токефалне цркве, у Жичи је поставио епископе и тако „изабра ту од својих
               ученика богоразумне и богобојажљиве и часне мужеве... И осветивши их
               сатвори их епископима.“ (Доментијан 1938: 126). Теодосије о овоме каже:
               „од својих ученика за које је знао да су достојни и подобни за епископе ос-
               већиваше, и свакога постављаше на његово место.“ (Теодосије 1990: 135).
               Архиепископ Сава при трону у Жичи стално „учаше своје ученике дан и
               ноћ“ (Доментијан 1938: 166). Међу тим ученицима био је и Арсеније Сремац
               – еклесијарх, а потом игуман манастира Жиче. Сава је по други пут кренуо у
               Јерусалим 1235. године као свог наследника на трон „изабравши од својих
               ученика богоумна и побожна мужа... богоразумна чрнца јеромонаха Арсе-
               нија, Богом изабрана такође још из матерње утробе“ (Исто: 177) „Изабравши
               једног од ученика својих, Арсенија јеромонаха, кога тачно познаваше... све-
               ти посвети овога и даде му сву власт“ (Теодосије 1990: 172). Будући српски
               и бугарски патријарх Сава повео је са собом на Исток неке од својих учени-
               ка. Када је Сава стигао са пратњом, патријарх јерусалимски Атанасије каже:
               „гледајући на преосвећеног и на ученике његове, пророкова посред цркве
               пред лицем целог сабора јерусалимскога, богогласујући песме васкрсења Го-
               сподњег... И ово су други апостоли који су доселе били сакривени Господом;
               и ово су истински делатељи винограда Христова, изведени од самог Господа
               на своју жетву“ (Доментијан 1938: 183).
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21