Page 121 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 121

Novopazarski zbornik, 44/2021, str. 117-132                         121


               koji poznaju vjerozakon, naravno ukoliko strane u sporu žele da se njihov odnos
               riješi na taj način.
                     O muslihunima je u posljednje vreme, prije svega, putem sredstava javnog
               informisanja bilo prilično riječi.  Međutim, naučna obrada ove teme veoma je ri-
                                           12
               jetka.  Cilj nam je da u ovom radu ukažemo na karakter njihovog djelovanja da bi
                    13
               se napravila jasna razlika između postupanja muslihuna, s jedne, i postupanja po-
               zitivnopravnih tijela (naročito posrednika/medijatora), s druge strane. Na ovakav
               pristup nas je potakla jedna rečenica iz publikacije koja se odnosi na posredovanje/
               medijaciju u Crnoj Gori, gdje se kaže: „... koncept mirnog vansudskog rješavanja
               sporova je odavno poznat u Crnoj Gori, zbog viševjekovne tradicije djelovanja mi-
               rovnjaka, miritelja, muslihuna i mirovnih plemenskih vijeća“ (Gorjanc, 2017: 5).
               Prema tome, postoji veza između „zakonskih posrednika“ i muslihuna, ali se ipak
               radi o dva različita instituta.

                                                  II
                     Reč  muslihun  (plural  muslihuni)  arapskog  je  porijekla  (’Aṣlaḥa  –  حلصأ;
               Muṣliḥ - حِلْصُم) i  „označava osobu miritelja, mirotvorca, odnosno osobu koja pre-
               govara o miru“ (Muftić. 1997: 810).  Navodi se da je ovaj pojam izveden iz odgo-
                                              14
               varajućih kur’anskih ajeta (Mehonić. 2012; Šabotić. 2020) tačnije iz dijelova 9. i
               10. ajeta sure Al­Hudžurat (Sobe), koji glase: „Ako se dvije skupine vjernika suko-
               be, izmirite ih.... Vjernici su samo braća, zato pomirite vaša dva brata…“  Kratko
                                                                               15
               rečeno, muslihun je miritelj koji učestvuje u izmirenju zavađenih strana.
                     Kako je navedeno, muslihuni predstavljaju vrstu „sudova dobrih ljudi“.
                                                                                     16
               Međutim, s obzirom na savremeno značenje pojma „sud“, koji podrazumijeva dr-
               žavni organ koji postupa (sudi) inokosno ili zborno (u vijeću), te sa pozicija au-





               12   Naročito se izdvaja dokumentarni film Umir, autora novinara Seada Sadikovića, u
               produkciji Nansen dijalog centra iz Crne Gore. U filmu govori nekoliko muslihuna iz
               rožajskog kraja.
               13   Prije svega se izdvaja članak „Muslihuni na Sjeničko-pešterskoj visoravni: funkcije
               suda  dobrih  ljudi  u  savremenom  društvu“,  autorke  Ljiljane  Gavrilović,  objavljen
               u: Zbronik Sjenice, br. 3-4/ 1988, str. 115-122. Tekst ovog rada objavljen je i u knjizi
               Pazarsko­sjenički kvartet, u izdanju Muzeja Ras u Novom Pazaru iz 2013. godine, a na
               koji se u velikoj mjeri pozivamo u ovom radu.
               14   U odgovarajućim rečnicima muslihun se određuje kao „ugledna osoba koja učestvuje
               u mirenju zavađenih porodica“ (Begović i Begović-Ličina, 2012: 241; Jahić, 2014: 381).
               U čuvenom Škaljićevom rječniku ne daje se značenje odrednice „muslihun“, ali se daje
               značenje imena „Muslihudin“ kao „popravljač vjere“ (Škaljić, 1966: 477).
               15   Korišćen je: Prijevod Kurana, (preveo: B. Korkut), El-Kelimeh, Novi Pazar, 2011.
               16   „... jedan od oblika suda dobrih ljudi koji se zadržao u savremenim uslovima su i
               muslihuni na Sjeničko-pešterskoj visoravni“ (Gavrilović, 2013: 31).
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126