Page 174 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 174
174 Д. Поповић, Континуитет народних музичких инструмената Сувог Дола...
У опису женидби Косте и Данила Поповића из Сувог Дола видимо да
су суводолским пољем сватове пратили свирачи на бубњевима, трубама и
8
свиралама (Поповић 1998: 45). Бубањ је био у употреби и на сеоским саборима
и заветинама, а био је присутан и при одласку у бадњаке, где је гочобија обично
ишао испред бадњачара и најављивао долазак бадњака. На сам Божић играло се
коло само уз гоч, „на суво“. Тако су браћа Димитрије, Петко и Јеврем Поповић
приликом прослављања овог празника играли коло само уз бубањ.
9
Бубањ – гоч, чукањ и прућка из Сувог Дола (лево) и
гочобија Светислав Куч из Бољара (десно).
Уз бубњеве се нарочито играло испред куће Арсенија Вељовића и његовог
оца Тодора, некадашњег председника суводолске општине. Бубањ је у Сувом
10
Долу имао и ритуалну функцију која се могла видети и при паљењу „лила“. 11
Осим бубња, у српском средњовековном фреско˗сликарству наилазимо
и на представу разних врста тамбура. На сцени Стихира св. Јована Дамаскина
на Успење Богородице из Богородице Љевишке налази се представа тамбуре
коју свира девојка. Тело тамбуре је крушколиког облика и танког врата. У
односу на сам врат, тело је релативно великих димензија, чивије се не виде,
али се могу уочити две жице које су затегнуте преко инструмента. На средини
8 На Пештерској висоравни не постоји пракса свирања трубе тако да се труба у наведеном
опису несумњиво односи на зурле које су биле присутне у народној музичкој пракси.
9 Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 10.
августа 2007. године у току теренског рада аутора.
10 Казивање Јаблана Ђуровића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 1. октобра
2017. године године у току теренског рада аутора.
11 Казивање Добривоја Илића из Метикоша, забележено у Метикошу 10. фебруара
2017. године у току теренског рада аутора.