Page 171 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 171

Новопазарски зборник, 43/2020, стр. 169-184                         171


               овим просторима био заступљен још у средњовековној Рашкој (Ивић 1986:
               42,  67).  Сличност  традиције  староседелачког  становништва  Сувог  Дола  са
               традицијом становника југа уочавамо и у појединим јужњачким елементима на
               ношњама, старијем слоју песама и ора (кола) као и музичким инструментима који
               имају своје пандане само на југу. Сви ови елементи представљају културолошке
               остатке малобројног староседелачког становништва које је овде живело до 1690.
               и у веома малом броју до 1809. године, након чега је скоро у потпуности отишло
               из ових крајева. Ови културолошки елементи Срба старинаца сачували су се кроз
               симбиозу са културолошким обрасцима новопридошлог српског становништва
               из Црне Горе, а у појединим сегментима сачувани су и као аутентични. Једна
               од особености некадашњег старијег слоја становништва екавског говора огледа
               се,  између  осталог,  и  у  појединим  музичким  инструментима  који  по  својим
               морфолошким карактеристикама имају сличности са музичким инструментима
               југа. Ови инструменти староседелачког становништва Сувог Дола који имају
               пандане  на  југу  очувани  су  и  у  фреско-сликарству  српских  средњовековних
               цркава које се налазе на територији данашње Републике Србије и Републике
               Северне Македоније. Један од живописа на којем су представљени такви народни
               музички инструменти је и живопис задужбине краља Милутина ˗ Богородице
               Љевишке, посвећене Успењу Пресвете Богородице.  Она је осликана 1307–1309.
               године и представља синтезу елемената старијег – монументалног и новијег –
               наративног стила. Из натписа на јужном делу отворене припрате налази се име
               зографа  Астрапе  који  је  осликавао  Богородицу  Љевишку.  Постоје  подељена
               мишљења о томе да ли је Астрапа из Богородице Љевишке исти сликар као и
               Михаило Астрапа, чије име стоји у охридској Богородици Перивлепти из 1295.
               године. Неки аутори тврде да се ради о истом зографу (Симић 2000: 248) док
               други претпостављају да Михаило, друг Евтихијев, по начину и особености
               сликања нема никакве везе са Астрапом (Пејовић 2005: 26). Потврђујући ту тезу,
               поједини аутори чак наводе и да му је био ученик или син (Радојчић 1966: 89).
               Од осликаних сцена у Богородици Љевишкој посебно је интересантна Стихира
               св.  Јована  Дамаскина  на  Успење  Богородице,  која  је  смештена  у  северном
               делу  спољашње  припрате  и  сматра  се  најстаријом  познатом  композицијом
               ове  тематике  у  византијској  уметности.  На  композицији  је,  између  осталих
               библијских личности, приказана и група девојака са музичким инструментима
               од којих једна свира бубањ.  У њеној десној руци види се маљица којом удара у
                                        5
               бубањ као и две жице које су затегнуте преко коже. Представу бубња налазимо
               и у Милутиновој задужбини Цркви светог Ђорђа у Старом Нагоричину источно
               од Куманова коју су 1317/1318. године осликали Михаило и Евтихије, дворски
               сликари краља Милутина, чија се имена налазе на штитовима двојице Светих
               ратника  (Радојчић  1966:  102).  Ту  су  на  зидовима  наоса  приказани  Велики
               празници, где се налази и сцена Ругања Христу, на којој видимо и музичке

               5   У народној терминологији Србије се осим облика бубањ најчешће користе варијанте
               гоч, тапан и тупан, али ћемо надаље користити најсвеобухватнији облик бубањ.
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176