Page 173 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 173

Новопазарски зборник, 43/2020, стр. 169-184                         173


                     Народна варијанта бубња константно је присутна у средњовековној
               Србији, а од 11. до почетка 19. века спада међу најбројније и најтипичније
               инструменте који су се наметнули бројношћу и устаљеним обликом. Ни
               уметност Истока, ни западноевропска уметност не могу се похвалити тако
               учесталим присуством бубњева као српска средњовековна уметност, па их,
               с обзиром на време јављања, можемо датовати као народне инструменте
               који су били присутни и пре доласка Турака на Балкан (Pejović 2005: 186).
               У прилог томе је и тврдња проф. др Доброг Палиева да је овај инструмент
               био присутан у племенима Прабугара још у 2. веку нове ере при њиховој
               сеоби  из  Средње  Азије  ка  Балканском  полуострву  (Палиев  1999:  1).
               Очигледна је сличност народних инструмената и оних који су осликани
               у  средњовековном  српском  сликарству.  Као  и  на  бубњевима  са  фресака
               Богородице Љевишке, Старог Нагоричина и Леснова тако и на народним
               варијантама  бубњева  уочавамо  затегнуту  резонантну  тетиву  –  упредени
               кожни ремен (Големовић 1998: 53). Таква тетива се понекад могла наћи
               крајем  19.  и  почетком  20.  века  и  на  бубњевима  у  Сувом  Долу.   Такође,
                                                                              6
               на осликаним и на народним варијантама бубњева види се и идентично
               затезање кожа помоћу канапа који иде цикцак линијом. По дебљој кожи
               бубња  удара  се  дебелом  палицом  која  се,  у  зависности  од  географског
               поднебља, зове „чукањ“ или „маљица“. Облик чукања са фресака у Сувом
               Долу задржао се кроз цео средњи век све до данашњих дана. Тања палица,
               којом  се  удара  по  другој  страни  бубња,  назива  се  прућка.  У  околини
               Димитровграда  -  Цариброда,  зову  је  и  “прандало”.  За  пратњу  народних
               игара употребљавали су се бубњеви различитих врста и величина и обично
               су учествовали у садејству са неким другим инструментима (Зечевић 1983:
               129).  Бубњева  различитих  величина  било  је  и  у  народном  музицирању
               православног становништва Сувог Дола при чему су велики бубњеви били
               карактеристични и неизоставни током свадбене церемоније. Као што се види
               на сценама српског црквеног сликарства, бубњеви су се употребљавали у
               комбинацији са другим музичким инструментима. Следећи средњовековну
               праксу, музичка традиција Сувог Дола задржала је тај образац па се крајем
               19.  и  почетком  20.  века  могло  чути  свирање  на  бубњевима  и  зурлама,
               бубњевима  и  гајдама,  бубњевима  и  овчарским  свиралама,  а  током  друге
               половине 20. века и свирање на бубњевима и кланетима.
                                                                     7




               6   Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 10. августа
               2007. године у току теренског рада аутора. Затегнуту резонантну тетиву попут оне
               из Богородице Љевишке видимо и на бубњу свирача Светислава Куча из Бољара,
               села недалеко од Сувог Дола.
               7    Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  10.
               августа 2007. године у току теренског рада аутора.
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178