Page 116 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 116
116 Ж.Р. Андрејић, Краљевство Стефана Немање II Првовенчаног...
на страни Угара, али ни на страни Србије кнеза Часлава. Произилази да је
кнез Будислав онај независни архонт Морав/и/е (Андрејић 2011-а: 35-36).
На просторима архонтије Мораве Византија ће успоставити тему Мораву, а
потом је преименовати у тему Србија. 2
Термин „земља“ у српским изворима тумачи се у смислу „историјске
области са тачно одређеним границама и одређеним степеном политичке
самосталности“. Реч је о старим српским областима које су Срби „населили
после досељавања на Балкан“, а то су „српске земље“, „све српске земље“,
„свих рашких земаља и приморских“, „свих рашких земаља и Диоклитије
и Далмације и Травуније и Захумља“. Земља се састоји од већег броја жупа.
Српске „приморске земље“ јесу: Дукља, Далмација (Паганија), Травунија
и Захумље. Уз „Рашку и земљицу Босну“, то су најстарије српске земље
(Мишић 1999: 135).
*
Према Константину Порфирогениту, „Цар Ираклије (610-641) послао
је и довео свештенике из Рима и једног од њих учинио архиепископом
и епископом... и покрстио Хрвате. У то време ови Хрвати су за архонта
имали Поргу“; „довео је цар (Ираклије) свештенике из Рима и покрстио их
(Србе)“; (пошто су Хрвати победили Франке) „затражили су свето крштење
од епископа Рима и епископи су били послати који су их покрстили у време
Порина, њиховог архонта“. Али, већи део Срба и Хрвата се није крстио.
Потпуно су се покрстили „у време цара Василија (I) (867-886), христољубивог
цара, они су одаслали (Србима, Хрватима, Захумљанима, Травуњанима,
Конављанима, Диоклићанима, Паганима и Морављанима) посланике молећи
и тражећи да они који су били некрштени приме крштење и да буду, као од
почетка, потчињени царству Ромеја...“ (Византијски извори II 1959: 40-42,
32-33, 49, 16). Ко су посланици које је Србима послао цар Василије? Јесу
ли то Методије и његови ученици? У то време Србијом влада кнез Мутимир
(851-891) и од њега је папа Јован VIII тражио да се стави под јуриздикцију
Панонске дијецезе, а у њој је столовао Методије.
Према Дукљанину, покрштавање Словена – Срба догодило се у
време легендарног краља Светопелека – Светимира, чије време владања
ставља у доба мисионарског рада Константина и Методија у време римског
папе Стефана (VI) (855-891) и цара Михајла (II) (856-867): „За време овога
(Светимира) процвета попут руже неки филозоф по имену Константин из града
Тесалонике (Солуна), син неког патриција Леона... дође у земљу Казарију...
2 Иако се Дукљаниново писање у првом делу његовог Летописа базира на
легендама, епици и произвољном уметању садржаја, неспорна је историјска личност
Часлава а, чини се, и Техомила и Будислава. Прилично уверљива епизода о Чаславу,
Техомилу, Будиславу и рату са Угарима је у Барски летопис доспела из неке нама
данас непознате хронике.