Page 33 - Zbornik 40
P. 33

40/2017         SANDŽAK TOKOM DRUGOG SVJETSKOG RATA                  33

               za sada ostaje kao cjelina“.  Odluka je očigledno donijeta mimo volje ZAVNOS-a
                                       71
               i mimo volje naroda Sandžaka, iako je i Centralni komitet 14 mjeseci ranije tvrdio
               da  će  Sandžak:  „imati  onakav  položaj  za  kakav  se  izjasne  njegovi  –  slobodno
               izabrani predstavnici“. Napušten je princip da će Sandžak biti jedan od elemenata
               buduće Federacije i da će zauzeti „ravnopravno mjesto među ostalim pokrajinama“,
               da  je  formiranje  ZAVNOS-a  proizilazilo  iz  „pravilnog  stava  rukovodstva
               narodnooslobodilačke borbe prema uređenju nacionalnog pitanja u Jugoslaviji, te
               da će položaj Sandžaka biti istovjetan položaju Vojvodine. Prihvaćeno je mišljenje
               da  Sandžak  treba  žrtvovati  zbog  interesa  dvije  susjedne  federalne  jedinice  –
               Srbije i Crne Gore jer bi poseban status Sandžaka značio „izlišno i neracionalno
               drobljenje srpske nacionalne cjeline, kao i Jugoslavije uopšte“. Osim toga isticano
               je  da  „Sandžak  nema  nacionalnu  podlogu  za  dobijanje  takvog  statusa“,  iz  čega
               proizilazi da Bošnjaci nisu narod već vjerska zajednica. Zaboravljeno je da se narod,
               koji se na određenom prostoru formirao tokom 600 godina, ne može likvidirati
               administrativnim odlukama koje proizilaze iz demokratskog centralizma i partijske
               pripadnosti onih koji odluku donose.
                                               72
                     Zanimljivo je na ovu temu razmišljanje jednog od čelnika KPJ Milovana
               Đilasa: „Srpske i hrvatske nacionalne, a pogotovu nacionalističke ideologije, nisu
               mogle, niti su htjele da shvate i prihvate posebnost Muslimana. Nisu to shvatili ni
               komunisti. Smatrali su da su Muslimani nacionalno neopredjeljeni, pa da će se, s
               razvitkom, opredjeljivati kao Hrvati ili Srbi. No već prvi poslijeratni popisi pokazali
               su da u takvom shvatanju nešto nije u redu (...) a budući da su se Muslimani uporno,
               i sve upornije ispoljavali  kao posebnost, i da je jačala njihova uloga u državi i
               kulturi – komunisti su najzad to shvatili“. 73
                     Ovaj preokret u stavu najvišeg komunističkog rukovodstva odudara u odnosu
               na raniju politiku. Još prije rata KPJ je stala na stanovištu da su Muslimani jedan
               od  7  južnoslavenskih  naroda.  Ova  politika  je  došla  do  izražaja  i  u  ljeto  1939.
               godine  obrazovanjem  Oblasnog  komiteta  KPJ  za  Sandžak,  što  je  još  preciznije
               formulirano  na  Petoj  zemaljskoj  konferenciji  u  Zagrebu  oktobra  1940.  godine.
               Tokom NOB-a, narodnoslobodilački pokret se obraćao Muslimanima kao narodu
               i  njihovo  nacionalno  ime  pisao  velikim  slovom.  U  prve  tri  godine  rata  je  NOP
               imao stav o federativnom uređenju zemlje i ravnopravnom tretmanu svih njenih
               naroda i narodnosti. Iz ovog stava je proizašlo i izdvajanje i osamostaljene Oblasnog
               komiteta KPJ za Sandžak pod rukovodstvom Rifata Burdđovića Trša i fromiranje
               Glavnog  štaba  NOPO  za  Sandžak,  ravnopravnog  ostalim  glavnim  štabovima,  a
               onda i fromiranje ZAVNO Sandžka, sa svim pozitivnim posljedicama na kojima,
               kao  konstantama  multietničkog,  multikulturalnog  i  multireligijskog  društava,


               71   Dr. Zoran Lakić, Kosovo i Metohija u koncepciji jugoslovenkog federalizma u toku NOP-a,
               sa posebnim osvrtom na Bujansku konferenciju, Istorijski zapisi, br. 3-4, Titograd 1989, str. 102
               72   Dr. Branko Petranović, Položaj Sandžaka u svjetlosti odluka II zasjedanja AVNOJ-a o
               izgradnji Jugoslavije na federativnom principu, str. 573
               73   Milovan Đilas, Revija „Sandžak”, Novi Pazar, 01-15, 1993, str. 7-9
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38