Page 125 - Zbornik 39
P. 125

39/2016         PRILOG RASPRAVI O DOPRINOSU ISLAMA..                125

                     S obzirom na to da su se, zbog prirode teritorijalnih osvajanja Osmanlija
               koja su se kretala iz pravca istoka prema zapadu, teritorije današnjeg Sandžaka,
               najpre i susrele sa novim pravnim poretkom, to su garancije koje je turska država
               davala pripadnicima drugih monoteističkih religija, koje kur’anska terminologija,
               izdvajajući ih od mnogobožaca distinktivno naziva „narodima knjige“,  kada je
                                                                              37
               reč o Novom Pazaru, morale biti primenjivane već od samog osnivanja grada.
               Stoga se može reći da je polumilenijumska tradicija verske tolerancije utkana u
               same osnove ove, još u to vreme, regionalne mini  metropole. Ovo stoga, što grad
               nije mogao nastati u pravnom vakuumu, nego u jednoj ozbljnoj imperiji sa već
               formiranim pravnim poretkom. Naime, već spomenuta Ahdnama izdata po padu
               Carigrada 1453. godine, kojom se je garantovala sloboda ispovedanja hrišćan-
               ske vere i obredoslovlja, važila je mutatis mutandis podjednako na celoj teritoriji
               Osmanske države. Isto tako podjednako i za sve hrišćane. Ovo, s obzirom na to,
               da je Osmanska država istočnu pravoslavnu i zapadnu katoličku crkvu priznavala
               kao jednu veru.  Nije se u ovim primerima radilo o pojedinačnim i izolovanim
                             38
               slučajevima  priznavanja verskih prava, već o imperativnim (jus cogens) norma-
               ma islamskog prava koje su bespogovorno pravno obavezivale na teritoriji celoga
               Carstva. Konačno, činjenica tako ranog spominjanja Dubrovčana u Novi Pazar,
               postavljenjem njihovih konzula, govori ne samo o gradu i njegovom tadašnjem
               značaju, već i o vrlo ranom prisustvu dubrovačke zajednice, za koju se često, u
               gradovima unutar Osmanskog carstva, koristio izraz ‘Latini’. Tako se pored po-
               stojanja tradicionalnog muslimanskog i pravoslavnog hrišćanskog stanovništva,
               u Novi Pazar, veoma rano javljaju i njegovi katolički žitelji. U vekovima koji su
               usledili, ova je konstatacija samo dodatno potvrđivana. Tako Ejup Mušović piše:

                     „Evo šta su o Novom Pazaru zapisali putopisci  koju su u XVI veku ovuda prošli:
                     B. Ramberti (1533): ‘Potonje mesto (Novi Pazar) je glasovit trg, velik i pun trgo-
               vina i dućana, kršćanskih i turskih; gde stanuju Dubrovčani i drugi trgovci’. ... Katarin
               Zeno ističe 1550. godine kako se Novi Pazar prostire na lepom polju te da se u njemu
               trguje raznim stvarima ‘koje dolaze iz različitih zemalja a (varoš) je naseljena Turcima,
                                                                                     39
               hrišćanskim Srbima, mnogim Dubrovčanima; ima mnogo mošeja i karavan saraja“.
                                                                                  40
                     Zanimljivo je takođe, da se u Novi Pazar, pored pravoslavnog i katoličkog
               hrišćanstva te svakako islama, vrlo rano javlja i jevrejska verska zajednica. Reč je
               zapravo o, za to vreme, vrlo značajnoj skupini sefardskih Jevreja, koji u područje

               37   Izraz kojim se u Kur’anu označavaju sledbenici Abrahamskih religija.
               38  Sidžili kadije kaze Novi Pazar od 1766. do 1768. godine , S osmanskog  jezika preveo Ahmed S.
               Aličić, Istorijski arhiv „Ras“ ; Sarajevo: Historijski arhiv, Novi Pazar-Sarajevo, 2012, str. 67.
               39  Izraz kojim su se često nazivali svi pripadnici muslimanske vere na prostorima Balkana, što je
               verujemo učinjeno i u ovom Matkovićevom slučaju koji navodi E. Mušović.
               40  Ejup Mušović, Etnički procesi i etnička struktura stanovništva Novog Pazara, Srpska akademija
               nauka i umetnosti, Beograd, 1979, str.17.
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130