Page 122 - Zbornik 39
P. 122

122                            Senad Ganić                       39/2016

               zapravo bila formula iza koje se, kako se ističe: “krilo pravilo odrešenih ruku tj.
               nepostojanje bilo kakvih pravnih obaveza prema tzv. necivilizovanim državama
               i narodima. Na taj način olakšana je kolonizacija širokih prostora Azije, Afrike i
               Amerike od strane evropskih kolonijalnih sila”. 27
                     Obrnuto, mnogo toga od napredne pravne misli krasili su islamske uprave
               kroz vremena. Tako se danas javljaju i neke oštre reakcije zbog netačnog pred-
               stavljanja i potcenjivačkog  odnosa uticajne zapadne misli,  spram uloge islamske
               civilizacije u istoriji pravne misli uopšte. Tako Nahed Samur (Nahed Samour) sa
               Humbolt Univerziteta u Berlinu ističe sledeće:

                     Islamski principi o pravu mora jedva da se spominju u tematskim prilozima. Prema
               tome, islamsko pravo je u osnovi isključeno iz istorije stvaranja međunarodnog prava kao
               celine a njegov značaj marginalizovan. Islamsko međunarodno pravo je u najboljem slu-
               čaju ’regionalizovano’, a u najgorem predstavljano kao jedno od ostalih, u međunarodnom
               pravu. 28


                     Dalje ističe:

                     Zaštita životne sredine u ratu dugo je bila ignorisana u istoriji međunarodnog pra-
               va, a međunarodno humanitarno pravo je tek 1977. godine u članovima 35. i 55. dodatnog
               protokola i u Ženevskoj konvenciji regulisalo ova pitanja. Malo je poznato da je islamska
               međunarodno-pravna tradicija poznavala zaštitu životne sredine još od 7. veka. [...] Islam-
               sko međunarodno pravo je seksualno nasilje u ratu tretiralo kao ratni zločin takođe od 7.
               veka [...]. 29


                     Neki pisci podsećaju i na činjenicu da je „islamsko međunarodno pravo“
               poznavalo pravila koja su nalagala obavezu poštovanja međunarodne ličnosti dru-
               ge države, čak govoreći i o poznavanju principa poštovanja nezavisnosti i suve-
               reniteta država.  Ovu konstataciju možemo samo uslovno prihvatiti, ali su radovi
                             30
               koji daju uvid u jedan „pravni svet“ koji nije dovoljno i na adekvatan način prika-
               zivan u literaturi Zapada, svakako zanimljivi.
                     U prethodnim redovima smo u kratkim crtama prezentovali jedan istorij-
               skopravni osvrt, povlačeći paralele između dva sveta koja paralelno egzistiraju.
               Ovo uz napomenu, da se, kada je reč o Osmanskoj carevini, mora napraviti razlika
               između perioda njenog procvata, te faze postepenog propadanja i urušavanja ovog


               27   Ibid.
               28  Nahed Samour, “Is there a Role for Islamic International Law in the History of International
               Law?”, European Journal for International Law, Vol. 25, No. 1/2014, p. 315.

               29  Ibid., p. 317.
               30  Videti: Sheikh Wahbeh al-Zuhili, „Islam and International Law“, International Review of the
               Red Cross, Vol. 87, No. 858/2005, p. 276.
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127