Page 126 - Zbornik 39
P. 126

126                            Senad Ganić                       39/2016

               Novog Pazara verovatno dolaze u periodu od XVI veka pa nadalje. Dolaze najpre
               u Bosnu i Sarajevo, a zatim u Novi Pazar, i to nakon već progona koji im se do-
               godio u Španiji pod Ferdinandom i Izabelom. Put prema nekim izvorima, više od
               dve stotine hiljada Jevreja Sefarda, vodio ih je sada ka krajnjem istoku kontinetna.
               Na Balkansko poluostrvo, tj. ka još jednom  pravnom sistemu u Evropi, koji je
               omogućavao versku toleranciju i suživot, koji se u zemljama u to vreme izuzetno
               uticajne španske inkvizicije, nije mogao ni zamisiti. Jevreji su u Novi Pazar ostali
               sve do 1942. godine, kada su usled nemačke nacističke ratne mašinerije, zauvek
               nestali sa ovih prostora.
                      Da je ova multikonfesionalnost Novog Pazara postojala i u vekovima koji
               su usledili nakon osnivanja grada, govori i činjenica da se prisustvo Dubrovčana
               tj. katolika u Novom Pazaru beleži i u izvorima Stjepana Ćosića i Nenada Vekari-
               ća,  koji ističu da su neznatne skupine Dubrovčana tj. katolika u Novom Pazaru
                  41
               bile prisutne u XVIII veku. Sa slabljenjem geostrateškog položaja Novog Pazara,
               brojnost Dubrovčana se srazmerno smanjuje. Kada je reč o odnosu pak Osman-
               ske države prema pravoslavnom stanovništvu, on se možda dobro može videti iz
               jednog zanimljivog novopazarskog sidžila,  iz 1766. čiji nam je prevod postao
                                                      42
               dostupan. Ukazaćemo na neke njegove zanimljive momente:

                     „Uzvišeni carski znak i carski ferman je sljedeći:

                         –Neka se od sada odobri svaka vrsta molbe i rješenja koji se odnose na vjerske
                     propise!
                        Nek se ne sprečava da mitropoliti i popovi pokazuju ikone /slike/ u svojim ku-
                     ćama i da čitaju Evanđelje! ...
                        Neka niko nijednog nemuslimana ako nije njegova volja ne uvodi u silom u
                     islam!
                        ...
                        Neka se ne dozvoli da, suprotno uslovima berata, službenici moga dvora i dru-
                     gi čine nasilje, mitropolitu i njegovim ljudima, zbog konja i mazgi koje jašu, niti
                     njihovoj djeci!
                        Neka se od strane službenika moga dvora i drugih ne uzimaju konji i mazge
                     koje jaše on i njegovi ljudi i njihova djeca i neka se u to ne miješaju!
                        ...
                        Tako, neka znate i oslonite se na moj carski znak“. 43




               41  http://leksikon.muzej-marindrzic.eu/dubrovacka-republika/, pristup na dan, 01. 11. 2017.
               42  Objašnjenje:  „Sidžili  su  administrativno-sudske  protokolarne  knjige  u  koje  su  predstavnici
               lokalnih sudskih vlasti, kadije ili njihovi pomoćnici naibi, bili obavezni da zavode i upisuju sadržinu
               svih akata prispjelih od viših instanci...“; Sidžili kadije kaze Novi Pazar od 1766. do 1768. godine
               ,op.cit., str. 16.
               43   Ibid., str. 63-71.
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131