Page 128 - Zbornik 39
P. 128

128                            Senad Ganić                       39/2016

               tiv ističe Arnold; „ovo je praćeno široko raširenom apostazijom od hrišćanstva, i
               to toliko, da se činilo da je hričanstvo kao takvo, meta muslimanskih osvajanja.
               Od tada, hrišćani doživljavaju mač kao alatku islamskog učenja“. 47
                     Uprkos ovim crno-belim predsatavama koje stižu za Zapada, liberalan pri-
               stup u odnosima sa drugim religijama omogućio je viševkovnu multikulturalnost
               muslimanskih društava, naspram evropske viševekovne isključivosti toga vreme-
               na. Ipak, baviti se svim aspektima osmanske vladavine te blagotvornim efektom
               brojnih  islamskih  principa  na  humanizaciju  pravne  misli  uopšte,  bilo  bi  izvan
               okvira ovoga rada, koji ipak, nema tako velike pretenzije. Pa ipak, cilj nam jeste
               da ukažemo na činjenicu, da su u periodu od nekoliko vekova Novi Pazar ali i širi
               prostori koji su ulazili u okviru evropskih teritorija Osmanskog carstva, bili deo
               naprednog pravnog sveta i, za to vreme, napredne pravne civilizacije unutar koje
               su se, kao autohtone, sa manje ili više prava, ali ipak relativno zaštićene, susretale
               sve monoteističke religije sveta.



                            Umesto zaključka: ima li multikulturalnost budućnost?


                       U prethodnim redovima pokušali smo da u kratkim crtama ukažemo na
               neke važne aspekte tradicije islamskih uprava iz prošlosti koji su, čini se, u zapadnoj
               literaturi često zanemarivani ili svesno drugačije predstavljani. To i nije toliko čud-
               no, naročito ako se uzme u obzir činjenica, da je sve ono što je vezano za prisustvo
               islama u Evropi, zapravo skopčano sa činjenicom da je, u očima velikog broja Evro-
               pljana, reč o još jednom, na određeni način, tramutaičnom susretu. Susretu koji je
               na već pomenuti način,  raskošnim, ali i zloslutnim rečima opisala i književnost  na
               Balkanu.  Bio je to susret  dva različita religiozna verovanja, a kada razlozi postanu
                       48
               verski, oni su, kako se ističe, osuđeni na trajanje. O tome, koliko je sve što je vezano
               za religiju osetljivo govori i Djurant (Will Durant), i to na sledeći način:


                     „Ništa, osim hleba, nije tako dragoceno ljudskom rodu kao njegova religiozna ve-
               rovanja; jer čovek ne živi samo od hleba, već i od vere koja mu daje nadu. Zbog toga on sa
               najdubljom mržnjom dočekuje one koji ugrožavaju očuvanje njegove vere“. 49

                     Pa ipak, nakon traumatičnog susreta, islam i hrišćanstvo su, naročito na
               Balkanu uspevali da pronađu modus vivendi zajedničkog suživota kao retko gde


               47   Ibid., 280.
               48  „Luna i krst, dva strašna simvola –njihovo je na grobnice carstvo. Sljedovat im rijekom krvavom
               u lađici grdna stradanija, to je biti jedno ili drugo”, toliko su citirani stihovi koje Petra Petrovića
               Njegoša  u  čuvenom  Gorskom  Vijencu;  http://www.institut-genocid.unsa.ba/pdf/GORSKI%20
               VIJENAC.pdf, pristup na dan 11. 10. 2017.
               49   Vil Djurant, Istorija civilizacije-doba vere, prvi deo, op.cit., str. 413.
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133