Page 121 - Zbornik 39
P. 121

39/2016         PRILOG RASPRAVI O DOPRINOSU ISLAMA..                121

               Sent-Egziperi (Antoine de Saint-Exupéry),  nije dozvoljavala mogućnost da bilo
                                                     22
               šta uzvišeno i napredno može doći iz sveta “bogohulne vere”.  Tako su hrišćani
                                                                      23
               govorili o Jevrjima i muslimanima, u brutalnoj propagandi koja je prethodila
               svim daljim brutalnostima krstaških ratova, te euforičnog antisemitizma koji na
               efektan način opisuje Boško Jakšić u jednoj zanimljivoj studiji. O načinu na koji
               su se tretirali Jevreji u Evropi srednjeg veka, Jakšić piše:

                     „Vizantijski car Teodosije II izdvojio je jevrejsku veru a jevrejski narod stavio van
               zakona. Franački kralj Dagobert proterao ih je iz Galije. Krstaške vojske su na putevima
               ka Svetoj zemlji - uz poklič Deus vult, Bog tako hoće – ubijale i pljačkale Jevreje. One ma-
               lobrojne koji nikada nisu napustili Svetu zemlju, palili su žive po jerusalimskim sinagoga-
               ma. Na četvrtom lateranskom koncilu 1215. doneta je odluka o potpunoj izolaciji Jevreja
               kojima je naloženo da nose posebne oznake... Zlatno doba Jevreja poklapalo se sa zlatnim
               dobom islama. Samo su u Španiji pod vlašću arapskog halifata, bili bezbedni – dok ka-
               tolici nisu pobedili Mavre. Usledili su inkvizicija i učenje o čistoti krvi. Španski Vizigoti
               pokrštavali su im decu. Ferdinand i Izabela 1492. proteruju sve Jevreje dotle prosperitetne
               zajednice koji su odbili prelazak u katoličanstvo“
                                                       24
                     Ništa bolje mišljenje nije vladalo ni o muslimanima. O ovoj temi, Džon
               Espozito (John L. Esposito) piše:


                     “Nemački religijski reformator Martin Luter (1483-1546) gledao je na Turke, kako
               su tada zvali muslimane, kao na Božji bič za kažnjavanje, na njihovog Boga kao na sino-
               nim za đavola, a njihove tzv. svete knjige nazivao je gnusnim i sramnim. Francuski teolog
               i reformator Žan Kalvin (1509-1564) nalazio je pak sličnost između Turaka i njegovih
               neposrednih neprijatelja papista i pripisivao im oboma zlo velike obmane”. 25

                     Konačno, zapadna pravna misao uzeta u celini, prepuna je radova, u kojima
               se je dokazivala superiosnot hrišćanske (pravne) civilizacije spram ostatka sveta.
               Tako profesor Kreća u svom udžbeniku, navodi Lorimera (J. Lorimer) koji u Nače-
               lima međunarodnog prava (Principes du droit international) razlikuje: “koncentrič-
               ne sfere: civilizovano čovečanstvo, tj. evropsku međunarodnu zajednicu; varvarsko
               čovečanstvo (Kina, Indija, Bliski istok)…i ostalo neevropsko čovečanstvo”.
                                                                                26
                     U odnosima sa neevropskim narodima nisu se primenjivala pravila među-
               narodnog prava, već eventualno tzv. prirodni zakoni i hrišćanski moral. A to je


               22   Videti: Mali princ, Antoan de Sent-Egziperi, Nolit-Prosveta-Zavod za udžbenike, Beograd,
               1979, str. 19-20.
               23   Vil Djurant, Istorija civilizacije-doba vere, prvi deo, Vojnoizdavački zavod-Narodna knjiga,
               Beograd, 2004, str. 699.
               24   Boško Jakšić, Izrael, Verzalpress, Beograd, 1998, str. 26-27.
               25   Džon L. Espozito (priređivač), Oksfordska istorija islama, Clio, Beograd, 2002, str. 337.
               26   Milenko Kreća, Međuunarodno javno pravo, op.cit., str. 42.
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126