Page 119 - Zbornik 39
P. 119

39/2016         PRILOG RASPRAVI O DOPRINOSU ISLAMA..                119

                     Sa druge strane je primećeno, da su, kako to ističe čuveni profesor Vladimir
               Đuro Degan, a navodi profesor Kreća: “islamske države, sve do Reformacije, a
               možda i do Francuske revolucije (1789) bile snošljivije prema hrišćanskim sku-
               pinama i židovima, nego što su to u isto vreme bile one pod hrišćanskim vladari-
               ma”.   Postavlja se pitanje, zašto je to tako, i šta je to što je islamsku pravnu misao
                   16
               činilo pogodnim tlom za ustanovljenje jednog, za ono vreme i kontekst, spram
               odnosa prema verskim manjinama, naprednog pravnog poretka?
                     Odgovor na ovo pitanje krije se već u prvim godinama islama, čije učenje
               je bilo utkano u temelje svih islamskih civilizacija. Čak milenijum pre nego je u
               Evropi počela da sazreva svest o tome da se određenim verskim grupama, trebaju
               garantovati barem minimalna prava, u jednom, za fenomen koji raspravljamo veo-
               ma starom i zanimljivom dokumentu iz VII veka, koji se naziva Medinska povelja,
               nailazimo na eksplicitne odredbe koje garantuju prava verskim manjinama. Za Me-
               dinsku povelju se vrlo često kaže da je ona prvi pisani ustav jedne države u svetu.
               Nastala je 623. godine, kao plod sporazuma na Akabi, kada je došlo do bratimljenja
               dva suprotstavljena Medinska plemena, Evsa i Hazredža.  Reč je o dokumentu koji
                                                                17
               je uredio prava i obaveze nemuslimanske manjine, zaštitio prava svih građana Me-
               dine bez obzira na njihovu veru, naciju, boju kože, odredio jednak tretman za sve
               građane, te uspostavio saradnju između muslimana i Jevreja. Odredbama Medinske
               povelje se, inter alia definišu prava i obaveze jevrejskih plemena u muslimanskoj
               državi. Odnos sa jevrejskim plemenima utemeljen je na principu savezništva, pa
               i u pogledu odbrane zajednice od neprijateljskih nasrtaja. Pripadnicima jevrejskih
               plemena se omogućava i učešće u odbrani Medine, uz obavezu podele troškova rata
               sa muslimanima.  Sledeće je zapisano u ovom dokumentu iz VII. veka.
                              18
                  Jevreji plemena Benu ‘Auf čine zajednicu s vernicima. Jevreji slobodno šire svoju
                  veru, a muslimani svoju. Ovo važi za njih same, a i njihove klijente (mewali)
                  ...
                  Onaj ko čini nasilje, ili greši, naštetiće sebi i svojoj porodici.
                  Osobe koje Jevreji prime u svoje redove (bitane) smatraće se Jevrejima.
                  [...]
                  Bog jamči da će se sadržaj ovog Spisa striktno sprovoditi.
                  Na Jevrejima je da podmiruju svoje troškove, a na muslimanima da podmiruju svoje.
                  Potpomagat će se (svi) međusobno protiv neprijatelja ovog Spisa.
                  Među njima (potpisnicima) treba da vlada srdačnost i prijateljstvo.
                  Neka se poštuje Spis i ne krše propisi. 19

               16   Ibid. (preuzet citat)
               17  Elvir Topalović, „Medinska povelja: politikološka, pravna i mirovna dimenzija“, http://www.
               preporod.com/sve-vijesti/drustvo/teme/122-teme/5931-medinska-povelja-politoloska-pravna-i-
               mirovna-dimenzija; Pristup na dan 12. 08. 2017.
               18  Ibid.
               19  Ibid.
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124