Page 116 - Zbornik 39
P. 116

116                            Senad Ganić                       39/2016

                     “dugujemo islamu od onog momenta kad smo mi kršćani, u periodu od hiljadu
               godina, putovali u islamske zemlje i njihovim profesorima da kod njih učimo umjetnosti,
               znanosti i filozofiju života, a u tome se ogleda i naša klasična kultura koju je islam tako
               divno čuvao sve dok Evropa nije bila sposobna da je po drugi put prihvati i preuzme na
               čuvanje. Sve ovo treba da se pomiješa sa dušom sa kojom idemo prema islamu, noseći mu
               naše kulturne i druge darove. Kad je tako, idimo mu onda u susret sa osjećajem ravnoprav-
               nosti, vraćajući mu svoj stari dug”.
                                           6
                      Ovi pokušaji ispravljanja istoriografskih nepravdi učinjenih jednoj civi-
               lizaciji, dobili su i svoju međunarodnu potvrdu sa predlogom koji je Generalna
               konferencija UNESCO-a usvojila 1962. godine, tražeći od vlade Egipta da nje-
               gova nacionalna komisija pri UNESCO-u preuzme na sebe zadatak proučavanja
               arapsko-islamskog uticaja na evropsku renesansu.
                                                           7
                     Pa ipak, civilizacijska transmisija evropske-hrišćanske civilizacije sa isla-
               mom, dešavala se ne samo preko arapskog, nesporno ogromnog uticaja, već i kroz
               viševekovno osmansko prisustvo na Balkanu i drugim delovima Evrope.
                     Latini su govorili ubi societas ibi ius, tj. gde je društvo tu je i pravo. Niti
               jedno društvo se ne može održati bez adekvatne pravne regulative, a to, kakvo je
               pravo određenog društva, u mnogome oslikava i objašnjava prirodu tog društva u
               celini. Osvetljavajući pojedine aspekte pravnih principa na kojima su bile ustro-
               jene vladavine prefiksom islama u prošlosti, kao što je exempli causa Osmansko
               carstvo, želimo zapravo da jednu vladavinu smestimo u kontekst vremena u kome
               se događa njeno postojanje, te da sa pozicije tog vremena, povučemo istorijsko-
               pravnu paralelu sa društvenom i pravnom realnošću tadašnje Evrope. Naš zaklju-
               čak je, da se Evropa u svojim srednjovekovnim susretima sa muslimanima, susre-
               la i sa jednim pravnim poretkom koji je u sebi sadržavao pravila i principe, za koje
               Evropa, u tom trenutku nije bila spremna, a ispostaviće se, neće biti ni u nekoliko
               narednih vekova. Svejedno, kasnije će neke od tih principa usvojiti, baštiniti ih, te
               proglasiti sopstvenim tekovinama. No, to ipak neće promeniti činjenicu, da je mu-
               likulturalnost kako arapske, tako i osmanske islamske civilizacije, bila omoguće-
               na jednim, za to vreme, ipak naprednim pravnim poretkom. Odnos prema drugim
               verskim zajednicama, i dramatično zaostajanje ostatka Evrope u tom pogledu za
               islamskim svetom, čini nam se paradigmatičnim, te se tim pitanjem u ovom radu
               u nastavku intenzivnije bavimo.










               6   Ibid.
               7   Ibid.
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121