Page 114 - Zbornik 39
P. 114

114                            Senad Ganić                       39/2016

               potrebne programirane ideologije, koje se pothranjuju mržnjom prema drugom i
               drugačijem. Stoga je Tomas Pejn (Thomas Peine), kojeg  navodi Kisindžer (Henry
               Kissinger) bio u pravu kada je rekao da:

                      “mržnju koje zemlje gaje jedna prema drugoj podstiče isključivo politika
               njihovih vlada čiji je cilj da očuva duh u kojem su ustrojene… Čovek je čoveku
               neprijatelj, samo u pogrešno ustrojenoj državi”.
                                                         1
                     Taj drugi u toj priči je podjarmljivać, inoverac, tuđin, okupator, zločinac. I
               on zauvek ostaje samo to. U nepromenjivom kontekstu reduciranih i selektivnih
               činjenica, smešten u večnosti okamenjenih predstava. I ma koliko nova saznanja
               utirala put ka novim istinama i novim spoznajama, i ma koliko, čak i u naučnom
               smislu, ta nova saznanja bila zanimljiva, kao istorijski kuriozitet, ako ne već kao
               beneficium novorum koji bi trebao služiti barem delimičnom revidiranju, nekih
               očito spornih, ili, u najmanju ruku, dekontekstualizovanih istorijskih kvalifikaci-
               ja o prošlosti, predstava o inferiorom i zlom drugom, ostaje nepromenjena. Ovaj
               fenomen negativne predstave o drugom, koji prati ljudsko društvo još od rudime-
               nata civlizacije, možda na najbolji način opisuje Marsel Maus (Marcel Mauss),
               za kojeg professor Muhić kaže da je bio: “najtalentovaniji učenik Emila Dirkema
               (Emil Durkheim), u čuvenoj distinkciji između onoga što je dobro i onoga što je
               zlo, koju su pripadnici jednog afričkog plemena definisali sledećim primerom:


                      ‘kada mi ukrademo krave i odvedemo žene naših neprijatelja, to je dobro. Kada
               oni ukradu naše krave i odvedu naše žene, to je zlo”.
                                                         2

                     Treba spomenuti i robovlasnički poredak koji je omogućio procvat mnogih
               imperija i koji je trajao sve do, ne tako davne prošlosti, a koji je upravo i opstajao
               na idejama inferiornog drugog. Ovaj fenomen je još više izražen u onim sluča-
               jevima u kojima je došlo do “sudara” ili bolje rečeno susreta različitih verskih
               tradicija i kultura.
                     Čini se da niti jedna druga civilizacija sveta nije gajila takvu predsta-
               vu o sopstvenoj superiornosti kao što je to činila evropska kultura. Pod uslovom
               da prihvatimo da evropska kultura uopšte i postoji kao jednina. Ta ubeđenost u
               sopstvenu ispravnost, ali i ispravnost svojih religijskih dogmi i kulturnih obra-
               zaca, nije se ispoljavala samo u odnosu na kulturu i uticaj naroda izvan Evrope.
               Tako je zapadnoevropska misao kroz vekove, bila veoma sumnjičava i u odnosu
               na istočno hrišćanstvo, a naročito u odnosu na najveću silu istočnohrišćanskog
               tj, pravoslavnog sveta, čiji je zaštitnik kroz vekove bila Rusija. Rusija, koja, još


               1   Henri Kisindžer, Diplomatija, Verzal press, Beograd, 1999, str. 18.
               2   Ferid Muhić, Islamski identitet Evrope, Centar za napredne studije, Sarajevo, 2014, str. 90.
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119