Page 100 - Zbornik 39
P. 100
100 Драгица Премовић Алексић 39/2016
каменим блоковима трупа моста, што наводи на претпоставку да је мост
зидан пре турских освајања. Иначе, мост је подигнут на траси Босанског
пута. И у турским пописима налазимо податке о наведеном путном правцу и
прелазима преко реке у клисури Увца. У попису из 1604. године стоји да су за
одржавање пута који је ишао клисуром Увца житељи села Чајковић–Лопиже
били ослобођени од плаћања ванредних државних намета за издржавање
војске и службе према санџак-бегу.
59
До седамдесетих година 20. века од моста је био очуван само средњи,
највећи лук. Када је започета реализација пројекта бране и акумулације на
Увцу, било је јасно да се мост мора потопити, али и да треба учинити напор
да се сачува што је могуће дуже, макар и под водом. Тако је током 1977, 1978.
и 1979. године урађена документација и изведени конзерваторски радови
на мосту, који се потом нашао под водом. Документацију и конзерваторске
радове извео је Завод за заштиту споменика културе из Краљева.
60
Током 19. века изграђена су и два камена моста на Ибру – у Брвенику
и Рашки. Како је забележио Феликс Каниц, који је долином Ибра прошао
1860. године, код Брвеника се налази највећи од 22 моста који су спајали
обале Ибра. Дуг је 97 метара и има три отвора. Камени мост на Ибру у
61
Рашки грађен је од 1893. до 1895. године, на месту где је некада била највећа
и најважнија скела преко Ибра.
Поред камених, постојао је и велики број дрвених мостова, а реке су
прелажене и скелом, «бродом» и «газом».
59 S. Buzov, Opširni popis Bosanskog sandžaka iz 1604. godine, sv. II, Sarajevo, 2000, 269.
60 С. Ђорђевић, Заштита споменика културе у сјеничком крају, ЗС 1, Сјеница, 1985, 62–64.
61 Ф. Каниц, нав. дело, 20-21.