Page 178 - Zbornik 27
P. 178

NZ27/2003               MIGRACIONI POKRETI ...                      181


                         tili tada ra{irena i nametnuta razmi{ljanja da nisu i da ne mogu biti dr`avotvorni i
                                                25
                         nacionalnotvorni element.
                               Milioni muhad`ira iz izgubljenih osmanskih provincija kretali su se nakon
                         1878. prema centru dr`ave »~ija je privla~nost i va`nost rasla u proporciji sa sla-
                                                                                26
                         bo{}u periferije« sljeduju}i »nepoznatim odredbama sudbine«. To je pred Portu,
                         koja je na finansijskom planu ve} bila na umoru, postavilo krupan problem njiho-
                         vog prihvatanja i smje{taja. Ona je jo{ 1857. izdala zakon koji je porodicama mu-
                         had`ira obe}avao zemlju, kao i osloba|anje od poreza i slu`enje vojnog roka od
                                                                            27
                         {est do dvanaest godina, u ovisnosti od mjesta naseljavanja. Muhad`iri, razli~itog
                         etni~kog porijekla, unijeli su u Carstvo veliku etni~ku i lingvisti~ku raznovrsnost.
                         Njihova asimilacija tekla je veoma sporo. Nakon ratova, problem postaju pobjed-
                                                                        28
                         nici. Oni misle da su dokazali da se rat i nasilje isplate. Velikoimperijalni snovi o
                         novim, trijumfalnim pobjedama i teritorijalnim osvajanjima postaju kolektivni i
                         mobiliziraju}i. Sastavni dio borbene, integracione ideologije bili su znanje, mitovi
                         i predstave o srednjovjekovnoj historiji. Ovakav splet okolnosti uticao je da konti-
                                                                                29
                         nuirano potiskivanje »Turaka« prati san o obnovi srednjeg vijeka. Bugarski histori-
                         ~ar Ivan Il~ev je analiziraju}i propagandu balkanskih dr`ava tokom XIX i prvih de-
                         cenija XX stolje}a zaklju~io da su u svim ovim zemljama propagandne metode bile
                         iste, a ~injenice uklopljene u postoje}e, unutarbalkanske stereotipe. Sopstveni narod
                         je uvijek dobar, nagla{eno je »mi«, naspram njih, a »oni« su uvijek cjelina i svi su
                         isti. Protagonisti propagandi su uvijek iskreni, `rtve i mu~enici, dok su oni protiv ko-
                                                                30
                         jih je ona usmjerena njihova potpuna negacija. Svijest ili vjera o superiornosti u od-
                         nosu na nekog drugog, prije ili kasnije, nagoni ~ovjeka da po~ne da vjeruje da ima
                         ve}a prava nego drugi. Grupna narcisoidnost je jedan od najva`nijih izvora ljudske
                         agresije, ona unapre|uje solidarnost i koheziju grupe, te olak{ava manipuliranje,
                                                         31
                         apeliraju}i na narcisoidne predrasude. Nacionalni ili etni~ki stereotipi ~ine osnovni
                         element ispoljavanja nacionalisti~kog mi{ljenja i argument koji svojom pseudoute-
                                                                                             32
                         meljeno{}u i automatizmom potvr|uje dogmati~nost nacionalisti~ke ideologije.

                         25  E. Kari}, Bosanske muslimanske rasprave za i protiv obnove i reforme u XX stolje}u, Behari-
                             stan, br. 5–6, Sarajevo 2002, 162.
                         26  S. Novakovi}, Balkanska pitanja i manje istorijsko-politi~ke bele{ke o Balkanskom poluostrvu
                             1886–1905, Beograd 1906, 11–12.
                         27  F. @or`on, Poslednji trzaji (1878–1908),u: Istorija Osmanskog carstva, Beograd 2002, 633,
                             657–658.
                         28  N. ^omski, Novi militaristi~ki humanizam, Beograd 2000, 15.
                         29  S. ]irkovi}, Rabotnici, vojnici, duhovnici: dru{tva srednjovekovnog Balkana, Beograd 1997,
                             184.
                         30  Prema: Lj. Trgov~evi}, Zamrznuta slika nesre}e i mr`nje, »Danas«, Beograd 18. januar 2000;
                             upor. I. Ortajli, Ideolo{koto istorisko nasledstvo na Balkanot,u: Balkanot vo noviot milenium,
                             Skopje 2002, 206–209.
                         31  D. Kecmanovi}, Psihopolitika mr`nje, Beograd 1999, 139.
                         32  O. Milosavljevi}, Nacionalni stereotipi u istorijskoj perspektivi, Nova srpska politi~ka misao,
                             br. 1–2, Beograd 1999, 9. Massien de Clerval (1820–1896) borave}i u Bosni 1855. pi{e o Bo-
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183