Page 130 - Zbornik 27
P. 130

Dr Nikola Samarxi}                                           UDK 94 (497)
                         Filozofski fakultet
                         Beograd






                         O PROSTORNOM IDENTITETU PREDMODERNOG BALKANA

                               Ustaqeni pojmovi poput Evrope, Balkana ili Vizantijskog carstva,
                         koji su ispuweni i geografskim i istorijskim sadr`ajem, nastali su, i
                         usvojeni, u potowim razdobqima, tako da su poneli i odre|ena kvalitativ-
                         na svojstva. Evropa se po~iwala pomiwati na pragu klasi~ne epohe obele-
                         `ene usponom Francuske, a ~itav prostor koji se protezao do Moskve na
                         istoku obuhvatila je tek krajem H¤££ veka, i verovatno se dugo kasnije po-
                         miwala samo u krugovima obrazovanih. Pojam Vizantije utvrdili su tek
                         humanisti, da bi francuski enciklopedisti i, naro~ito, prvi od istori-
                         ~ara koji je obuhvatio celinu wene istorije, Edvard Gibon, toj civiliza-
                                                                  1
                         ciji pripisali mra~na i nazadna svojstva. Vizantijski »trijumf varvar-
                         stva i religije«, wegovim re~ima, po~eo se vezivati i za evropske predsta-
                         ve o ~itavom Jugoistoku. Pojam Balkana, isprva samo geografski, koji je
                         prodirao tokom prve polovine H£H stole}a, preobrazio se u jednu od naj-
                         sna`nijih moralnih i politi~kih pogrdnih etiketa u istoriji. Balkan je,
                         u tom smislu, bio neka vrsta »zone sumraka koju ne osvetqava ni bqesak Za-
                                                       2
                         pada ni egzoti~ni sjaj Istoka.« Pri tom su stavovi i predstave koje su za-
                         padwaci izgra|ivali o Balkancima, i Balkanci o wima, pro`eti jasnim
                         paradoksima. Za zapadwake, Balkan je postao zloglasna crna mrqa na evro-
                         pskom tlu u vremenu oslobodila~kih pokreta koji su te`ili odbacivawu
                         osmanskog kulturnog nasle|a i zasnivawu nacionalnih dr`ava prema ono-
                         vremenim evropskim uzorima. Tada su se i nastojawa nekih balkanskih na-
                         roda da se oslobode tiranije jedne dekadentne isto~wa~ke despotije, po~e-
                         la nadmeno nazivati balkanizacijom, kao primerom dr`avnog i poli-
                         ti~kog usitwavawa jedinstvenog prostora. U posledwih nekoliko deceni-
                         ja, {tavi{e, ose}awa kojima su ti pokreti ispuweni, naro~ito wihov ra-
                         toboran karakter, nauka je te`ila da postavqa u kontradikciju s multina-
                         cionalnim i multikulturnim strukturama Osmanskog carstva koje su se
                         navodile kao primer pluralizma i trpeqivosti. Na drugoj strani, sami
                         Balkanci su redovno posezali za politi~kom i socijalnom demagogijom
                         kojom su wihove elite, privatno rado prihvataju}i zapadwa~ke vrednosti



                         1   E. Gibon, Opadawe i propast Rimskog carstva, Beograd, Slu`beni list SRJ, 1998.
                         2   M. Todorova, Imaginarni Balkan, Biblioteka HH vek (103), Beograd, 1999, 45–72.
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135