Page 86 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 86

86                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


               nije akutno”, da ostaje još samo “rešavanje pitanja u vezi s imovinom”.  Logor
                                                                               193
               na Sajmištu postao je potom Prihvatni logor Zemun (njem. Anhaltelager Semlin)
               pretežno za srpske taoce, političke zatvorenike i zarobljene partizane (najviše s
               teritorije NDH), koji su do 1944. upućivani na prinudni rad, mahom u Norvešku i
               Njemačku.  Harald Turner 28. augusta 1942. izvještava generala Aleksandra Lera
                         194
               (Alexander Löhr), zapovjednika Vermahta na Jugoistoku, da je “jevrejsko pitanje,
               kao i cigansko pitanje potpuno likvidirano. Srbija je jedina zemlja u kojoj je jevrej-
               sko pitanje i cigansko pitanje rešeno”. 195
                     Nijemci su u Novom Pazaru, nakon interniranja Jevreja, pretresli prostorije
               sinagoge i jevrejske opštine. U dvorište su izbacili matične knjige rođenih, vjen-
               čanih i umrlih, arhivu, kao i veći broj privatnih arhivskih dokumenata čuvanih u
               jevrejskoj opštini. Sve su to palili i bacali u rijeku Rašku. Namještaj iz prostori-
               ja, koje su bile u zgradi sinagoge, prenijeli su u svoje kancelarije i zgrade opšti-
               ne. Opštinske vlasti su docnije smjestile u sinagogu dio muhadžira (izbjeglica) iz
               Bosne i Hercegovine. U savezničkom bombardovanju grada u novembru 1944. si-
               nagoga je oštećena.  Pokretna imovina Jevreja bila je oduzeta, dok je nepokretna
                                196
               predata organima Nedićeve vlade. Ova vlada je, preko Državne hipotekarne banke,
               izvršila prodaju nepokretne jevrejske imovine u Novom Pazaru, a novac je primila

               193   Brauning, K. Konačno rešenje u Srbiji – Judenlager na Sajmištu: studija slučaja. Str.
               422. Od jeseni 1941. do jeseni 1943. Jajinci su najveće stratište u Srbiji. Od 8. novembra
               1943. do 2. aprila 1944. u iste barake, ispred kojih su žrtve čekale pogubljenje, smještani
               su logoraši određeni da ekshumiraju i spale leševe ubijenih. Njihov rad bio je dio operacije
               iskopavanja  i  uništavanja  tijela  ubijenih,  kao  i  širom  okupirane  istočne  Evrope.  Žrtve
               zakopane u Jajincima, Jabuci, Rakovici, Čardaku i drugim stratištima, ekshumirane su
               i spaljene u cilju uništenja materijalnih tragova tih zločina. Grupu zatočenika određenih
               za  iskopavanje  i  spaljivanje  lešava  u  Jajincima,  činilo  je  pet  banjičkih  logoraša,  55
               Jevreja i 35 Roma. Svi su ubijeni kada je “posao” završen. Neki stanovnici Čukarice
               su,  na  beogradskoj  obali  Save,  preko  puta  kupališta  veslačkog  kluba  “Beograd”,  na
               mjestu zvanom “kod Paviljona”, gdje se nalazila velika količina ostataka od izgorjelih
               ljudskih leševa, pretraživali teren u nadi da se među njima mogu naći komadi zlata i druge
               dragocjenosti (“zlatna groznica” na Čukarici). U Beogradu su gestapovci prodavali “zlatne
               zube i vilice” – prema: (1. mart 2015). Stradanje Jevreja u Beogradu u Drugom svetskom
               ratu. Odbrana, spec. prilog br. 116, 26–27; Pisari, M. (2015). Fragmenti Holokausta u
               Beogradu. U Zbornik 10 (408-411). Beograd: Jevrejski istorijski muzej.
               194   Koljanin, M. (2011). Srbija u nemačkom “novom poretku” 1941-1942. Istorija 20.
               veka. 1, 84; Byford, J. Put do “srpskog Yad Vashema”: manipulacije povijesti logora
               Sajmište i Jasenovac. Str. 89.
               195    Koljanin,  M.  Uloga  srpske  policije  u  holokaustu  na  nemačkom  okupacionom
               području u Srbiji. Str. 66.
               196   Nakon rata prostorije sinagoge i jevrejske opštine koristio je jedno vrijeme Sekretarijat
               za unutrašnje poslove Sreskog narodnog odbora Deževskog sreza. Ugostiteljsko preduzeće
               “Lipa” adaptiralo je kasnije zgradu za vešernicu, a 1979. u velikoj poplavi, nestala je
               zgrada sinagoge – vidi: Radović, M. Jevrejska opština u Novom Pazaru. Str. 175–176.
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91