Page 88 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 88

88                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


               slici stradanja svih jugoslavenskih naroda. Jevrejske žrtve Srbije pominjane su u
               zvaničnim, prigodnim formulacijama kao žrtve fašističkog terora uz pripadnike
               komunističkog pokreta i rodoljube.  Svijest o tome šta je holokaust i suštini nje-
                                              202
               govog značenja, zbog materijalnih i ideoloških razloga u slučaju Jugoslavije, nije
               odmah postala dio ozvaničenog narativa o Drugom svjetskom ratu. To se tokom
               nekoliko poratnih decenija odrazilo i na način memorijalizacije civilnog strada-
               nja.  Analiza sjećanja na jevrejske žrtve u javnom prostoru “otvara mogućnost
                  203
               sagledavanja različitih diskursa i njihovih uticaja na kreiranje specifične istorijske
               kulture u Srbiji”. Uprostoravanje sjećanja na taj rat je važan sadržaj kolektivnih
               predstava identifikacije u njenom društvu.  Nestajalo je mjesta za “sećanje na
                                                     204
               ljude koji su otrgnuti iz života drugih ljudi, iz sredina u kojima su živeli, gde su
               imali određenu ulogu”.  Skupština Republike Srbije usvojila je 2016. Zakon o
                                    205
               otklanjanju posledica oduzimanja imovine žrtvama holokausta koje nemaju živih
               pravnih nasljednika.
                                 206
               202   Ignjatović, A. - Manojlović Pintar, O. Redefinisanje sećanja (1). Str. 33.
               203   Stipić, D. (2021). Odnos prema Holokaustu u Jugoslaviji 1945-1991. Doktorska
               disertacija  (333).  Beograd:  Filozofski  fakultet;  Isti.  (2016).  U  borbi  protiv  zaborava:
               jevrejska zajednica u Jugoslaviji i očuvanje sećanja na Holokaust 1945-1955. Godišnjak
               za društvenu istoriju. 2, 94; Vervat, S. (2018). Sećanje na Holokaust u jugoslovenskoj
               i  postjugoslovenskoj  književnosti:  transnacionalne  dimenzije  traumatskih  sećanja
               na Balkanu. U Holokaust i filozofija (106); Sanja Petrović Todosijević piše da analiza
               odnosa kolaboracionističke uprave u okupiranoj Srbiji “prema imovini građana jevrejskog
               porekla otvara još jedno značajno pitanje a to je pitanje odnosa šire zajednice tzv. “običnih
               građana”, odnosno posmatrača, kako prema “jevrejskoj imovini” tako i prema Holokaustu
               kao genocidu koji je izvršen nad jevrejskim narodom u Drugom svetskom ratu” – prema:
               Petrović Todosijević, S. Odnos Gradskog poglavarstva u Šapcu prema imovini šabačkih
               Jevreja i Jevreja iz kladovskog transporta 1941–1944. Str. 142–143.
               204   Manojlović Pintar, O., Ignjatović, A. (2008). Prostori selektovanih memorija: Staro
               sajmište u Beogradu i sećanje na Drugi svetski rat. U Kultura sjećanja: 1941. Povijesni
               lomovi i svladavanje prošlosti 97 (109).
               205   Intervju – dr Ruben Fuks, “Vreme”, br. 1294, Beograd 22. oktobar 2015. Između
               decembra  1948.  i  oktobra  1952.  iz  Jugoslavije  u  Izrael  uputilo  se,  navodi  Milan
               Radovanović,  pet  talasa  organizirane  emigracije.  Jugoslaviju  je  tada  napustilo  7.739
               iseljenika, to jest 62% pripadnika jevrejske zajednice u ovoj državi.
               206    Registrovanim  jevrejskim  opštinama  priznato  je  pravo  da  se  u  njihovo  vlasništvo
               prenese  imovina  koja  potpada  pod  ovu  kategoriju.  Savezu  jevrejskih  opština  Srbije  iz
               republičkog  budžeta  narednih  25  godina  biće  isplaćivano  950.000  eura  godišnje.  Srbija
               je donošenjem ovog zakonskog akta ispunila obavezu preuzetu potpisivanjem deklaracije
               iz Terezina 2009. o restituciji jevrejske imovine, kojom se obavezala da će “učiniti svaki
               napor da ispravi posledice nepravedne zaplene imovine u vreme holokausta”. U Zakonu
               se izražavaju saosjećanje, solidarnost i razumijevanje Republike Srbije za stradanje Jevreja
               na njenoj teritoriji, ali se eksplicitno odriče svaka odgovornost Republike Srbije za patnje i
               štetu nanijetu žrtvama holokausta i drugim žrtvama nacizma na njenoj teritoriji, u uslovima
               okupacije – prema: Stupar, I. (18. februar 2016). Pravda za jevrejsku zajednicu. Vreme, 1311.
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93