Page 155 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 155
Новопазарски зборник, 44/2021, стр. 149-165 155
Сл. 5. Сл. 6. Сл. 7.
прилог овоме иде и намена текстила, јер шалваре као део оријенталне ношње
упућују на отоманске радионице.
У манастиру Будисавци налази се ктиторски портрет патријарха Ма-
карија из 1568. године. На овој фресци непознати сликар је насликао исти
37
Макаријев сакос, али на специфичан начин – инверзијом осветљења и сен-
ке. Црвену свилу основе платна и металну жицу, која чини орнаменте, он
приказује обрнуто. Широку свилену основу слика светлом, јаком окер бојом,
а контуре орнамената црвеном. На тај начин је добијен сакос који је још
раскошнији од оригиналног, где злато преовладава у односу на црвену свилу
(Сл. 6). Флорални елементи су још стилизованији и сведенији од Андрејевих,
донекле и измењени, али неминовно указују да је у питању исти сакос.
Бисери са Макаријевог сакоса највероватније потичу из Персијског за-
лива. Експлоатација бисера са тог подручја сеже чак до 5500 година пре
38
нове ере. Тек од 1577–1580. године почиње велики увоз бисера из Америке
39
(из Чилеа), када у време маниризма постаје веома тражен у Европи 40
У Цркви Светог Николе у Пећкој патријаршији налази се портрет па-
тријарха Максима Скопљанца. Њега је 1674. године насликао зограф Ра-
41
дул. Патријарх је одевен у сакос од златног броката са мотивима дијагонал-
42
но постављених листова саза, који су спојени крупним цветовима (Сл. 7).
Насупрот орнаментима на Макаријевом сакосу, које је Андреја стилизовао,
Радулов приказ текстила прецизније је изведен, у оштрим обрисима конту-
37 Ивановић 1961: 122.
38 Kunz i Stevenson 1908: 65. Pedani 2008: 166.
39 Bertin 2015: 147.
40 See 2004: 43. Dirlam, Misiorowski i Thomas 1985: 63, 78.
41 Ковачевић 1953: X, sl. 2.
42 Љубинковић 1953: 129.