Page 155 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 155

Новопазарски зборник, 44/2021, стр. 149-165                         155
























                        Сл. 5.                   Сл. 6.                  Сл. 7.
               прилог овоме иде и намена текстила, јер шалваре као део оријенталне ношње
               упућују на отоманске радионице.
                     У манастиру Будисавци налази се ктиторски портрет патријарха Ма-
               карија из 1568. године.  На овој фресци непознати сликар је насликао исти
                                     37
               Макаријев сакос, али на специфичан начин – инверзијом осветљења и сен-
               ке. Црвену свилу основе платна и металну жицу, која чини орнаменте, он
               приказује обрнуто. Широку свилену основу слика светлом, јаком окер бојом,
               а  контуре  орнамената  црвеном.  На  тај  начин  је  добијен  сакос  који  је  још
               раскошнији од оригиналног, где злато преовладава у односу на црвену свилу
               (Сл. 6). Флорални елементи су још стилизованији и сведенији од Андрејевих,
               донекле и измењени, али неминовно указују да је у питању исти сакос.
                     Бисери са Макаријевог сакоса највероватније потичу из Персијског за-
               лива.   Експлоатација бисера са тог подручја сеже чак до 5500 година пре
                    38
               нове ере.  Тек од 1577–1580. године почиње велики увоз бисера из Америке
                        39
               (из Чилеа), када у време маниризма постаје веома тражен у Европи 40
                     У Цркви Светог Николе у Пећкој патријаршији налази се портрет па-
               тријарха Максима Скопљанца.  Њега је 1674. године насликао зограф Ра-
                                            41
               дул.  Патријарх је одевен у сакос од златног броката са мотивима дијагонал-
                   42
               но постављених листова саза, који су спојени крупним цветовима (Сл. 7).
               Насупрот орнаментима на Макаријевом сакосу, које је Андреја стилизовао,
               Радулов приказ текстила прецизније је изведен, у оштрим обрисима конту-

               37   Ивановић 1961: 122.
               38   Kunz i Stevenson 1908: 65. Pedani 2008: 166.
               39   Bertin 2015: 147.
               40   See 2004: 43. Dirlam, Misiorowski i Thomas 1985: 63, 78.
               41   Ковачевић 1953: X, sl. 2.
               42   Љубинковић 1953: 129.
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160