Page 154 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 154

154      У. Ђорђевић, Отомански текстил у српском сликарству XVI и XVII века...
























                        Сл. 2.                   Сл. 3.                  Сл. 4.
               де у Старом Нагоричану и рукавима на одежди цара Уроша у Цркви Светог
               Димитрија у Пећи. Србија је од XI до XIII века све ређе набављала луксуз-
               ни текстил из Цариграда и византијских радионица, а повећаван је увоз са
               приморја и из Италије (Лука, Палермо и Венеција).  Дезен сличан ономе на
                                                               34
               Макaријевом брокату, такође из XVI века, налази се у колекцији грчке зајед-
               нице у Венецији, али је његова основна карактеристика крута геометризација
               (Сл. 2). Још сличнији рад је отомански златни брокат из галерије породице
               Кос (460) у Метрополитен музеју уметности у Њујорку (Сл. 3). Отоманскiи
               златни брокат из XVI века, који је најближи Макаријевом сакосу, налази се
               у Музеју лепих уметности у Бостону бр. 04 – 1628 (Сл. 4). Врхови његовог
               лишћа  повијају  се  као  и  на  Макаријевом  сакосу.  Поменути  турски  дезени
               се  ради  разликовања  могу  упоредити  са  једним  италијанским,  који  више
               тежи натурализму и рококо стилу, иако користи исти мотив саза. У питању
               је текстил од свиле, лана и сребрног конца, а чува се у Музеју уметности у
               Кливленду – J. H. Wade Fund 1954. 321 (Сл. 5).
                     Мотиви слични онима на Макаријевом сакосу могу се видети на шал-
               варама  супруге  ктитора  Радивоја,  на  фресци  у  Кремиковцима  у  Бугарској
               (1499),  а досадашња истраживања упућују на италијанску производњу. У
                      35
               средњем веку је трговина текстилом ишла са Истока на Запад, и обрнуто.
               Супарничке стране су правиле копије орнамената својих ривала и пласира-
               ле их.  Одмеравање економских снага и борба за превласт на тржишту оди-
                     36
               гравали су се управо преко простора јужнословенских земаља. Дијагонално
               постављено лишће саза на брокату из Кремиковаца више упућује на отоман-
               ски текстил, иако се истовремено ради у Италији и у Османском царству.  У
               34   Марјановић Душанић и Поповић 2004: 378; Цурк 2005: 435.
               35   Ковачевић 1953: 73, сл. 38; Цветковић 1997: 118, сл. 8.
               36   Denny 1972: 63.
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159