Page 156 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 156

156      У. Ђорђевић, Отомански текстил у српском сликарству XVI и XVII века...
























                        Сл. 8.                   Сл. 9.                 Сл. 10.
               ра орнамената. Гримизну боју свиле представио је тамноцрвеном нијансом,
               а златне флоралне мотиве светлом, жутом окер бојом. Дочаравање текстуре
               тканине употпунио је жутим мрљама преко црвене основе. Максимов брокат
               је, као и поменути из Кремиковаца, сврстан међу италијанске текстиле.  На
                                                                                  43
               основу претходних анализа орнаменталних детаља и историјских прилика, и
               за овај текстил се може претпоставити да је ипак отоманског порекла. Веома
               сличне представе саза налазе се на златним отоманским брокатима из збир-
               ке аукцијске куће Sotheby’s. Један је из колекције Celekian у Паризу, датован
               XVI–XVII века (Сл. 8), а други из једне приватне француске колекције, дато-
               ван у касни XVI и рани XVII век (Сл. 9).

                          Отомански текстил у сликарству пећке радионице

                     Поред портретисања ктитора, сликари су и светитеље који су живели
               вековима раније одевали у отомански текстил. Зограф Лонгин је 1576. године
               за манастир Дечане насликао велику икону Светог краља Стефана Дечанског
               са житијем.  Краљ је одевен у царски дивитисион од отоманског тамнопла-
                          44
               вог свиленог текстила са ромбоидним орнаментима саза, који су идентични
               онима на Макаријевом сакосу. Краљев дивитисион близак је једном пример-
               ку отоманског текстила из прве половине XVI века, који се налази у Музеју
               Викторије и Алберта у Лондону у оквиру збирке Middle East Section 326–1895
               (Сл. 10). Други златни брокат, чије је лишће саза најближе краљевој одежди,
               налази  се  у  Метрополитен  музеју  у  Њујорку,  у  збирци  Rogers  Fund  1912,
               12.49.5 из касног XVI века (Сл. 11). Лонгин је поменуту одежду минуциозно
               и прецизно обрадио. Његова одлука о одевању краља у поменути дезен није

               43   Ковачевић 1953: 197.
               44   Ђурић 1985: 13, Шакота 1984: 110 – 112.
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161