Page 153 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 153
Новопазарски зборник, 44/2021, стр. 149-165 153
црква, која је имала одређене привилегије. Због ропског статуса Србије и
27
вишеструке упућености на исламски исток, црква је, за разлику од ранијег
периода, од доступног отоманског текстила који је коришћен за световна
свечана одела израђивала и литургијске одежде. Услед прекида традиције
28
уметничког веза, као и многих других грана уметности, одежде су у то време
често остајале и без крста као најосновнијег хришћанског обележја. Овакав
29
пример прилагођавања отоманског текстила богослужбеној функцији имамо
у примерима Макаријевог и Максимовог сакоса.
Поменути Макаријев сакос био је из-
рађен од тешке свиле, златног броката званог
кемха, који је спадао у најлуксузнији и најску-
30
пљи текстил. Његова основа се састојала од
31
тамноцрвене свиле проткане златном и сребр-
ном жицом. Златни конац добијан је тако што
се пресована златна трака обмотавала око је згра
свилених, вунених или ланених нити. Про-
32
ткивањем црвене свиле овим жицама извођени
су флорални орнаменти. Целокупна површина
платна декорисана је дијагонално укрштеним
листовима саза међусобно спојеним једноста-
вним цветом. Унутар лиснатих ромбоидних
поља смењују се крупни цветови, фигуре обли-
ка ока и орнамент који највише подсећа на ши-
шарку (Сл. 1). Рубови сакоса су оивичени тра-
кама које су биле украшене бисерима. Судећи
по флоралној орнаментици, која је била засту-
пљена и у италијанском текстилу, овај дезен
припада отоманској производњи.
Текстили са сличним лиснатим орнаме-
нтима распоређенима у дијагоналне решетке
остали су сачувани на српском живопису XIII и
XIV века. То су дезени на сакосу краља Уроша I
у Градцу , затим на огртачу краљице Симони-
33
Сл. 1.
27 Радојковић – Стојановић 1969: 206.
28 Varvounis i Macha Bizoumi 2015: 586; Šimić, Soljačić i Pušić 2013: 104. Jemo i
Parac Osterman 2016: 37 – 38; Стојановић 2005: 11 – 12; Denny i Belger Krody 2013:
53; Vryzidis i Papastavrou 2018: 677; Pasztor 2015: 193; Banić 2017: 318.
29 Vryzidis 2017: 72.
30 Okumura 2016: 67.
31 Van Duijn i Roeders 2012: 1; Duits 1999: 60.
32 Priest Dorman 2002: 8; Rammo 2016: 173.
33 Павловић 2012: 97 – 98.