Page 158 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 158

158      У. Ђорђевић, Отомански текстил у српском сликарству XVI и XVII века...


               но изведен прелазећи у апстрактне шаре. Сликар Будисаваца сликао је тек-
               стил највише се удаљивши од његовог оригиналног изгледа.
                     На живопису и иконопису обновљене Пећке патријаршије у другој по-
               ловини XVI и у XVII веку нема много примера раскошног свиленог текстила.
               Ипак, овај мали репертоар показује скупоцене тканине као оновремену озна-
               ку високог друштвеног слоја, док анахроно одевање светитеља у њих пред-
               ставља осавремењивање поруке коју икона носи. Сличне тенденције су век
               и по раније показали сликари у манастиру Манасији. Тамошње фреске су
               извели као жанр-слике, испуњене савременим људима и савременим живо-
               том.  Данашњем човеку је римска ношња архаична исто колико и отоманска.
                   48
               Модерност сликара XVI века и спремност његове публике за новину данас се
               може схватити само замишљањем Светог Георгија на икони обученог у неки
               од садашњих модних брендова. Исламски утицај у српској црквеној уметно-
               сти одвијао се транспоновањем архитектонских елемената, дуборезбарских
               мотива,  а  у  сликарству  коришћењем  оријенталних  орнамената.   Примери
                                                                            49
               представљеног  отоманског  текстила  у  сликарству  указују  на  отвореност  и
               савременост Цркве.

                                                 Закључак


                     На основу историјских и политичко-економских прилика у Србији то-
               ком друге половине XVI века и анализом декоративних мотива на сакосима
               српских патријараха Макарија и Максима може се закључити да је брокатни
               текстил од кога су они израђени заправо турског порекла. Скупоцена оријен-
               тална ношња у то време је била ознака високог статуса. Пећки зографи су
               неке од изабраних светитеља одевали у овакво свечано одело. Разлози при-
               казивања отоманског текстила у српском сликарству су естетске природе и
               уско су повезани са тадашњим трендом раскошног одевања и са осавремењи-
               вањем поруке коју икона носи.

















               48   Андрејић 2018: 197.
               49   Петковић 1965: 156; Петковић 1995: 239 – 253, Серафимова 2013: 166; Шево
               2016: 575.
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163